Modul 8: Hvordan måle progresjon?

Hvordan kan man måle progresjon?

progresjon

  • Først må man velge ut et kjernemål om gangen og avgjøre om målet består av kun en ferdighet eller av flere ulike ferdigheter og holdninger. Se eksempel under for hvordan man kan dele opp et mål i ulike ferdigheter/holdninger.
  • Deretter må man definere hva progresjon betyr for hver del av målet (hver ferdighet eller holdning), og gjøre det for ulike nivåer (f.eks. lav, middels eller høy måloppnåelse).
  • Det neste er å beskrive hvordan man kan måle oppnåelse for hver av nivåene; hva betyr det å oppnå lav måloppnåelse for akkurat denne ferdigheten, og hva betyr det å nå høy måloppnåelse.
  • Kartlegg hvilket nivå man ligger på før prosjektet, og kartlegg igjen etter at prosjektet er ferdig. Forskjellen i målnivå vil være progresjonen.

For å lette arbeidet med å kartlegge progresjon må man ha tydelige kriterier. Tenk over hvordan kartleggingen skal foregå. Skal den gjøres av enkeltlærere, av lærerteam – og i hvilken grad kan man benytte elevene, for eksempel hvis en elev har nådd et visst nivå kan eleven vurdere de som ligger under dette nivået etter gitte kriterier. På den måten får man spredd arbeidsbyrden gjennom året.

kompetanser

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


%d bloggers like this: