Modul 8: Fra teori til praksis

Trinnene på stigen må være generelle slik at de ikke er til hinder for ideer. Det viktigste i denne prosessen er diskusjonen mens stigene blir utviklet.   Når man er enige om de ulike trinnene på kompetansestigen må lærerne velge hvilket trinn de vil jobbe på i den gitte tidsperioden. Som «lekse» må alle komme med en ide for hvordan de kan fullføre denne oppgaven med sine elever.

Lærernes «lekse» vil føre til at man omsetter et kjernemål til praktisk aktivitet og sørger for at det blir stilt noen krav til praktisk bruk.   Ideen skal beskrives (max 2 min presentasjon). Ideen kan være noe læreren har forsøkt tidligere med hell, være relatert til en bestemt skoletime eller fagområde eller være en av flere ideer som læreren ønsker å dele.

Tenk over: Hvilke forventninger setter man for å sikre at alle lærernes «leksebesvarelser» til sammen gjør at man får til endringer på skolen og ikke at de blir individuelle forbedringer?  

Del lærerne i grupper. Be dem velge et av kjernemålene for skolen  og lage kompetansestige for målet. Det viktige her er diskusjonen om nivåene, og at alle føler eierskap til dem.

  • Hva er det minste man kan forvente av en lærer som likevel er en forbedring fra dagens situasjon (trinn 1)?
  • Hva er det meste man kan forvente av en lærer (trinn 10)?

Dersom det er flere grupper som jobber på samme kjernemål må man prøve å bli enige om en felles stige til slutt.

  • Lærerne velger seg en stige (et kjernemål) og på hva slags nivå de ønsker å jobbe i den avgrensede perioden.
  • Til neste samling har de i «lekse» å komme med en ide til aktivitet som passer med stige og nivå, og som skal kunne brukes i egen klasse.
  • De presenterer ideen for de andre lærerne (max 2 min)
  • De må kunne gjøre rede for hvordan aktivitet passer med stige og nivå – og hvordan det vil gi læringsutbytte for elevene

prosjekt

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


%d bloggers like this: