Modul 8: Dele ideer mellom lærerne

Hvordan samarbeider lærerne på skolen på tvers av trinn og team? Hvilke barrierer finnes som hindrer samarbeid? Hvordan kan lærere og elever jobbe sammen om prosjekter som leder fram mot kjernemålene på skolen? Hvordan blir gode ideer registrert og delt med andre – slik at de kan være med på å generere enda flere ideer?

Ideene som lærerne har kommet med i forbindelse med å skape innovasjonskultur og utvikle kompetansestiger kan man jobbe videre med – ideer som skal føre til en aktivitet gjennom tidsperioden man står foran. På den måten sørger man for at det ikke bare blir ord, men handling. Det er viktig at gode ideer stemmer overens med skolens visjon og kjernemål, at alle jobber mot de samme målene og at alle har et klart fokus på at man skal øke elevenes kompetanse.

Speed-deling Når lærerne skal presentere sin ide kan man for eksempel bruke speed-deling. Da kan man enten sitte i grupper og fortelle på omgang, eller man bruker hestesko og flytter seg en til siden for hver gang (2-3 min pr person). På den måten får man raskt delt med mange. Malen man kan følge i presentasjonen kan være:

  • Fortell i grove trekk om ideen (1 minutt)
  • I hvilken klasse/gruppe ideen skal brukes
  • Hvilket nivå den ligger på i kompetansestigen
  • Hvordan ideen vil hjelpe skolen i å nå kjernemål

Dersom man jobber i grupper kan gruppa diskutere hvilken ide som var best (4-5 minutter), og så skriver man opp dette på en oversikt. Hvis man sitter fire sammen i grupper kan man nå lage nye grupper ved at alle som er «A» i en gruppe lager ny, alle som er «B» lager ny osv. Samme prosess med deling og diskusjon. Resultatet bør da være en oversikt som sier:   For [kjernemål 1] var beste ideer: 1 [ide 1] 2 [ide 2]   For [kjernemål 2] var beste ideer: 1 [ide 1] 2 [ide 2]   For [kjernemål 3] var beste ideer: 1 [ide 1] 2 [ide 2]   Dette er de beste ideene som dekker to eller tre av kjernemålene: 1 [ide 1] 2 [ide 2]

Plakater

  • Lag tre plakater, en for hvert kjernemåls kompetansestige og hvor det er tydelige bokser for hvert nivå (hvert trinn på stigen). Heng dem opp på veggen.
  • La lærerne fyll ut ideene sine på post-it-lapper og henge dem i den boksen som passer (riktig stige og nivå). Lærerne kan fylle ut så mange ideer de ønsker innenfor en gitt tidsramme, f.eks. 20-30 minutter.
  • Deretter får man noe for å markere på post-it-lappene, f.eks. klebemerker i form av gullstjerner eller lignende, bruk av tusj osv. Man får lov til å bruke 5 markeringer til sammen. Disse skal man bruke for å «stemme på» de ideene man selv tror man kommer til å bruke og som man synes er best. Man kan bruke alle 5 markeringer på samme ide, fordele en på fem ulike ideer eller fordele ujevnt (4-1, 3-2, 3-1-1 osv).  Man har ikke lov til å stemme på sine egne ideer.
  • På denne måten kan man raskt få overblikk over hvilke ideer som ser ut til å bli brukt og man får nye ideer selv.

Ideer som ligner på hverandre kan samles i grupper for å prøve å lage en slags felles ide eller ulike utvidelser av ideen. Kanskje noen av ideene naturlig hører sammen i en større helhet (flere ideer settes sammen til et større (kanskje tverrfaglig) prosjekt? Elevene kan involveres i aktiviteten – som deltakere eller at de kan få gjøre tilsvarende øvelse.   Velge en ide   Lærerne velger seg en ide som de skal jobbe med i den neste tidsperioden, og de skal starte allerede i morgen. De noterer seg grovskissen bak ideen, hvilket kjernemål ideen retter seg mot, hva slags nivå på kompetansestigen aktiviteten hører hjemme og hvilken klasse/gruppe den skal brukes i.

Danne grupper

  • Skriv opp de ideene som er plukket ut som de beste etter delingsprosessene beskrevet over
  • Be lærerne skrive navnet sitt under den ideen de enten tenker å bruke eller hvor de har tenkt til å gjøre noe tilsvarende
  • Fortsett med å be dem velge ideer inntil det står minst 3 navn under noen av ideene
  • Ideene med færre enn 3 navn på blir fjernet, og de som har skrevet navnet sitt der må velge en av de resterende ideene i stedet for
  • Navnene under ideene utgjør grupper, grupper på 7 eller flere blir delt i minst to grupper
  • Gruppene møtes for å avtale videre arbeid (prosjekt, roller, møtefrekvens osv)

Skalerbarhet av prosjekter.  

Skalerbarhet er en nøkkelfaktor for alle prosjekter. Diskuter om prosjektene kan skaleres opp, om andre kan ha nytte av ideene i framtiden, vil andre som prøver det samme få samme progresjon?

Planlegge for suksess.  

  • Hva er nøkkelprosessene i prosjektet?
  • Hva er suksessindikatorer?
  • Hvordan og når vil du skalere opp prosjektet?
  • Hvilke risikoer og utfordringer vil du møte?
  • Hvordan kan du holde interesse og motivasjon i live?
  • Hva slags hjelp og støtte vil du trenge?
  • Hvilke negative reaksjoner kan du forvente, og hvordan har du tenkt å respondere på dem?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


%d bloggers like this: