Modul 7: Refleksjon – teknologi og klassemiljø

Her er noen utsagn og spørsmål om klassemiljø, klasseledelse og teknologi. Hva tenker du? Kommenter ett eller flere utsagn i kommentarfeltet under.

Dårlig klasseledelse

Kanskje du hadde god klasseromsledelse tidligere, men nå har omgivelsene endret seg. Har du endret klasseromsledelsen din? Når får de ha PC oppe? Gi dem også noe tid til å dekke det personlige behovet. Varier undervisningen — noen ganger med PC, noen ganger i plenum, noen ganger i grupper

Engasjement

Lærere som foreleser klarer vanskelig å engasjere elevene — selv om de er interessert i tema . klarer de ikke å sitte i ro og høre i lengre tid. Gi interaktivitet som du kan måle. Få elevene til a gjøre relevante saker — hva med en backchannel-løsning? Gi meg en jobb og jeg gir deg oppmerksomhet.

Teknologi

Bruker du teknologien i undervisningen eller klager du bare på at den er der. I stedet for å klage over at elevene er på Facebook og ikke er oppmerksomme så innse at mennesker er sosiale dyr. Vi liker å diskutere og komme med meninger. Gi mulighetene til dette og vi vil delta. Gjør undervisningen interessant og elevene vil belønne deg med å bli mer interesserte.

Flipping (omvendt undervisning)

Å sitte og høre på en forelesning er for mange kjedelig. Hvorfor må de komme på skolen for å høre deg snakke når du kan ta opp i forkant og så kan de høre deg i forkant. Bruk heller timene på å gjøre ting som elevene er interessert i og som du kan hjelpe dem med.

Informasjon

Hvorfor skal du fortelle meg det jeg kan søke fram selv?

Læring

Det er ikke du som eier læringen, elevene eier den. Er de ikke interesserte hører de ikke etter og jobben din er å finne måter å fortelle på som de finner interessant. Kanskje de av og til må få gjøre ting de er genuint opptatt av selv om det ikke hører sammen med faget?

Distraksjon

Kanskje du mener at PC bare skaper distraksjon, men hjelper det egentlig å skape et kunstig miljø i klasserommet? Skal de ikke hjelpes til å få suksess i sin verden — ikke den verden som har vært?

Sperrer

Det er enklere å sperre enn å kjempe mot utenomfaglig aktivitet. Men er det derfor riktig?  Er det ikke bedre at de selv lærer å ta ansvar for egen læring, og finne ut på hvilke måter de lærer best?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Subscribe to the comments via RSS Feed


%d bloggers like this: