Modul 7: Klasseledelse i teknologirike omgivelser

Klasseledelse er et viktig element for å skape gode forutsetninger for læring. Hvis ikke du er sjefen i klasserommet er den jobben ledig – og andre er mer enn villig til å ta plassen. Ofte andre enn du skulle ønske.

Innføring av teknologi i klasserommet vil føre til at dårlig klasseromsledelse forsterkes.

Forskning (SMIL-rapporten) viser at lærere som er trygge på sin egen bruk av teknologi opplever mindre utenomfaglig bruk i sine timer.

Bruk av teknologi gjør at du må være mer forberedt og sette tydelige rammer for arbeid og forventet resultat – f.eks. at de får beskjed om at de har 10 minutter til å søke etter informasjon og deretter 30 minutter på å lage en presentasjon. Gi eksempler på hva du forventer er resultatet – det er også en god regel i forhold til vurdering for læring («dette er et eksempel på en god besvarelse»).

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Subscribe to the comments via RSS Feed


%d bloggers like this: