Modul 7: Utstyr i klasserommet

Det er ulikt hva klasserom rundt i Norge har av tilgjengelig utstyr når det gjelder teknologi – og det som bør være hovedfokus er hvordan man kan bruke det man har best mulig. Noen har datalab, noen har klassesett, noen har noen få datamaskiner som arbeidsstasjon, noen har digital tavle, noen har en PC tilkoblet prosjektor – variasjonen er stor, og det samme er stabilitet av system og hastighet på Internett-tilgang.

  • En datalab brukes helst til individuelt arbeid, f.eks. lage presentasjoner eller jobbe med ferdigheter (drill). På grunn av hvordan datalab’er ofte er organisert er plenumsundervisning ofte vanskelig.
  • Klassesett brukes ofte på samme måte som datalab, men gir noen større muligheter til plenumsundervisning. De kan også brukes til deltakelse i interaktive aktiviteter.
  • Arbeidsstasjoner i klasserommet kan brukes i forbindelse med rotasjonsundervisning, eller at grupper kan bruke dem til å gjøre oppslag i forbindelse med f.eks. prosjekter eller at hver gruppe får en maskin tilgjengelig til å lage sine presentasjoner
  • En datamaskin eller nettbrett med prosjektor kan brukes for å vise fram innhold for hele klassen som undervisningsstøtte for lærer
  • Fast 1:1-tilgang – enten i skolens regi eller som BYOD (Bring Your Own Device) – gir elevene mulighet til å systematisk bruke teknologi for å støtte egen læring, f.eks. gjennom å ta notater, utover mulighetene nevnt i foregående punkter

Prosjektor brukes for å vise det du har på din dataskjerm med klassen – enten på lerret eller digital tavle. Det kan være en fordel å ha høyttalere tilkoblet dersom lyd er viktig.

Et digitalt kamera på stativ kan brukes for å dele ikke-digitalt innhold, f.eks. vise en bokside eller en konkret som er for liten til at alle ser det hvis du holder den opp. Man kan også ta stillbilder eller video som kan lagres og deles, f.eks. hvis de skal skrive en rapport eller bruke informasjonen til å støtte egen læring.

USB-mikroskop er for å dele mikroskopbilder med hele klassen dersom ikke alle har tilgang til mikroskop hvor de kan prøve selv, eller hvis man bare har et eksemplar av hva man skal se på. Også her kan man ta stillbilder eller video som kan lagres og deles.

Noen skoler har kjøpt inn «klikkere», som er en form for avstemmingsutstyr for å samle inn svar fra elevene. Disse blir stort sett erstattet med digitale tjenester som Kahoot og Socrative. Slikt utstyr skaper direkte elevinvolvering og hvor alle kan få sin stemme hørt.

Bruk av trådløs mus og/eller tastatur gjør at lærer kan bevege seg friere i rommet, og kan derfor styrke klasseledelse.

Digitale/interaktive tavler brukes for å interagere med presentasjoner og annet innhold – og med mulighet for å gjøre opptak som kan lagres og deles. Disse kan med fordel brukes som en arbeidsstasjon hvor elevene selv kan flytte rundt på innhold eller gjøre oppgaver. Det er ulik funksjonalitet for ulike merker, og det viktige er hvordan man utnytter mulighetene. Flere av mulighetene er også tilgjengelig gjennom touchskjerm på datamaskin eller nettbrett.

Webkamera kan brukes i forbindelse med videosamtaler eller for å gjøre opptak av f.eks. eksperimenter – som igjen kan lagres og deles. La f.eks. elevene selv ta opptak i hvordan de utfører ulike prosedyrer, og la dem bruke dette som referanse og læringsstøtte.

Mikrofon og hodesett kan være fornuftige tilvalg dersom elevene skal høre på noe, lese inn noe hver for seg eller delta i chat/videosamtale. Da forstyrrer de ikke hverandre i like stor grad – og enkelte lærere har sagt at gjennom å bruke hodetelefoner (ikke trådløse) så «forankres» eleven til datamaskinen framfor at de går rundt i klasserom/datalab.

En mobiltelefon kan ha mange funksjoner som kan være nyttig i forbindelse med undervisningen – f.eks. å gjøre opptak, delta i interaktive quizzer, gjøre oppslag på nett, skanne QR-koder osv. Hvis elevene bruker slike bør de koble seg på skolens trådløse nettverk slik at det ikke tilkommer ekstra kostnader med datatrafikk på private abonnementer.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


%d bloggers like this: