Modul 7: Trender framover

Presentasjonen nederst viser et sammendrag av Horizon 2015, og hvor øverste kulepunkt på slidene er hentet til rapporten og hvor det nederste kulepunktet er en kommentar som ikke står i rapporten (kommentarer fra Eva Bratvold som har laget presentasjonen).

 

Senter for IKT i utdanningen skriver dette om rapporten;

De skandinaviske landene vil oppleve en rask utvikling når det gjelder bruk av IKT i skolen de nærmeste årene, ifølge ny Horizon-rapport. The Horizon 2015 NMC Technology Outlook Report, som ble lansert på Skandinavisk seminar BETT 2015 22. januar, varsler en rask utvikling innenfor bruken av IKT i de skandinaviske landene.

I rapporten omtales en rekke teknologier og mulighetene og utfordringene disse vil ha for utdanningssektoren i Skandinavia. 3D-printing blir vanlig i norsk skole i løpet av to til tre år. Allerede i dag er Bring Your Own Device (BYOD) en tydelig trend som vil akselerere utover det nærmeste året. Dette skjer samtidig med utbredelsen av nettsky og omvendt klasserom, som gir elevene enkel tilgang til informasjon både i og utenfor klasserommet.

Rapporten er utgitt av New Media Consortium (NMC) i samarbeid med Styrelsen for IKT og læring (STIL), Skolverket og Senter for IKT i utdanningen, og er en del av den internasjonale serien av Horizon-rapporter.

– Den skandinaviske Horizon-rapporten peker på spennende teknologiske trender. Teknologien kan gi skolen en rekke muligheter for å gjøre undervisningen både mer relevant og motiverende. Det krever imidlertid en klar plan, kobling mot kompetansemål og kompetanseutvikling hos lærerne, sier Trond Ingebretsen, direktør ved Senter for IKT i utdanningen.

Rapporten baserer seg på at 60 inviterte eksperter har vurdert hundrevis av relevante artikler, nyheter, blogger, forskningsresultater og prosjekter. Videre har ekspertene identifisert de viktigste teknologiske temaene, trendene og utfordringene som de mener vil påvirke skandinavisk skole i løpet av de neste fem årene. Temaer i rapporten er identifisert gjennom en kvalitativ forskningsmetodologi, der eksperter fra ulike sektorer med hovedvekt på utdanningssektoren har vurdert og identifisert utvalgte forskningsspørsmål om ny teknologi, som man mener vil få betydning for skandinavisk skole de neste fem årene. Metoden er basert på en filosofi om at all informasjon skal være åpent og tilgjengelig. Samtlige prosjekter, all sekundær forskning, diskusjoner og rangeringsverktøy finnes derfor på scandinavia.wiki.nmc.org. Forskningsmetoden er grundigere beskrevet i siste del av rapporten.

Rapporten kan lastes ned her: http://cdn.nmc.org/media/2015-technology-outlook-scandinavian-schools-EN.pdf

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


%d bloggers like this: