Modul 7: Hvordan lære lærere teknologi

Selv om lærere i dag har tilgang til teknologi og har bedre ferdigheter enn tidligere viser det seg at det fortsatt er et problem å få lærere til å integrere teknologi i sin undervisning. Det er mange grunner til at det er slik; de blir overveldet av krav om å teste ut, de ser ikke verdien i å bruke teknologi innenfor sine fagområder, kanskje de jobber i miljøer hvor ledelsen ikke forstår eller oppmuntrer til bruk av teknologi eller det kan være at programvaren ikke er den type applikasjon man vil bruke eller man vet ikke hvordan man skal bruke den.

Det mangler ikke på kurstilbud for opplæring, og mange lærere reiser på kurs – men det skjer lite når man kommer tilbake til egen skole. En mulig årsak kan være at kursingen gjelder stort sett hvordan man skal bruke programmene uten at man har fokus på hvordan man skal integrere dem i egen undervisning. Det holder ikke at man lærer hvordan man f.eks skal bruke et bildebehandlingsprogram hvis man ikke ser nytte eller bruk av det i egen undervisning.

Man bruker teknologien til administrering, for å vise innhold – men man bruker det ikke som et verktøy for læring….og spørsmålet er naturlig nok hvorfor. Der må man også være litt uredd og prøve nye ting – uten øvelse vil man heller ikke lykkes. Skal man gå fra å være nybegynner til å håndtere disse verktøyene er det en prosess som inneholder elementer av å mangle kunnskap, å være usikker eller være redd for å gjøre feil.

Å ta feil er naturlig og mange som har hatt suksess har feilet mange ganger før de fikk gjennombruddet. Mange tar ikke initiativ fordi vi er redd for å gjøre feil. Når vi møter noe nytt så ligger det i vår natur at vi ønsker å mestre med en gang. For mange er det vanskelig å ikke vite hva man holder på med eller hvor vi skal ende opp. Men den eneste måten å bli bedre på er gjennom trening. Være nysgjerrig, prøve igjen, lære av feil, være tålmodig – og en dag blir du ekspert. Fram til da – prøv igjen.

På same måte som en idrettsmann må vi trene når det gjelder bruk av teknologi. Vi trenger øving, støtte og en god porsjon med mot. Vi blir ikke trent opp til å ta risikoer, men vi trenes i å være på møter, stoppe å snakke når vi blir fortalt at vi skal stoppe og til å bli sittende i timen. Vi trenes i å søke sikkerhet og for å dempe vår kreativitet – initiativ hører ofte ikke hjemme når man skal passe inn i eksisterende kulturer enten det er på jobb, skole eller i privatlivet.

Når vi lærer å ta initiativ så ser vi muligheter overalt. Noen ganger gjør vi ting uten å tenke oss om, for eksempel å følge sosiale normer selv om vi egentlig ønsker å ta ledelsen. Når vi begynner med noe nytt vil vi inspirere andre til å gjøre det samme. Det er ingen bedre måte å lede på enn gjennom å være et godt eksempel.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


%d bloggers like this: