Modul 7: Et positivt klasseromsmiljø

A learning environment will happen, wheter intentional or not…so why not go about building a positive environment, intentionally. Rodrick Lucero

Å ha en positiv klasseromsatmosfære er viktig fordi:

  • Det øker elevenes engasjement
  • Det lager et trygt miljø
  • Det oppmuntrer elevene til samarbeid og deltakelse

Husk: folk støtter det de hjelper til med å lage/skape. Og det gamle ordtaket er fortsatt sant «elever vil ikke bry seg om hva du vet før de vet at du bryr deg»

Hvordan bygge og vedlikeholde et positivt læringsmiljø?

Vær konsistent med forventningene som ligger i pensum, og dukker det opp ting som krever endring må du gi en begrunnelse.

Gjør ditt beste for å lære og huske elevenes navn fra dag 1; dette er nøkkelen til å skape relasjoner og et stort steg på veien for å lage en god kultur.

Begynn hver time med en kort gjennomgang – dette er kritisk for å få elevene i gang med tema.

  • Det kan være beskjeder
  • Det kan være et refleksjonsspørsmål som introduserer dagens tema
  • En morsom historie
  • En relevant nyhet

Sørg for at alle sin «stemme» blir hørt i begynnelsen av hver time. Med en gang stemmene er i rommet kan elevene delta i å etablere klasseromskulturen. Du kan gjøre dette ved å dele klassen i mindre grupper gjennom å gi oppgaver;

  • Del hva du husker fra forrige gang
  • Del hva du syntes var mest vanskelig å forstå i dagens lekse
  • Del med de andre i gruppa hvordan du vil bruke det du lærte i forrige leksjon

Gi alltid valg når det er mulig Ha tillit til at elevene vil gjøre de rette tingene

Tenk på dine mål

  • er det bedre steder for undervisning for akkurat disse målene; skal man gå ut i grupper/to-og-to og snakke om et bestemt tema eller at man møtes et annet sted?

Oppmuntre elevene til å jobbe sammen med deg og med hverandre Spør regelmessig om tilbakemeldinger – her er noen forslag

  • Be dem lukke øynene og holde opp antall fingre som representerer de tingene de har fått ut av dagens time. Du får umiddelbar respons på din effektivitet, og de vet at du bryr deg om hva de tenker
  • Be dem om raskt å skrive noen linjer om hva som gikk bra i dag og hva du synes jeg bør endre

«Lukk» hver time, det er en måte å bygge opp forventning og en grunn for hvorfor elevene skal komme til din neste time. Eks:

  • Neste time skal vi…
  • Vær snill å lese ….
  • Del en ny ting du lærte i dag…

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s