Modul 6: Prosjektbasert arbeid

Mange prosjekter kan virke meningsløse, f.eks. å lage postere, modeller eller presentasjoner om et tema uten at man vurderer prosess og grad av læring. Et prosjekt er meningsfylt om det møter to kriterier;

  • elevene må oppfatte arbeidet som meningsfylt (en oppgave som har betydning og som de ønsker å presentere på en god måte)
  • det må ha et læringsmål.

Først og fremst handler det om et ønske om å få vite noe mer om et tema. Hvis elevene ikke tenker at de får bruk for lærdommen vil de ikke engasjere seg, temaet må derfor være relevant. Ofte kan man ta utgangspunkt i aktuelle hendelser – lokalt, nasjonalt eller globalt.

Å avgrense oppgaven er viktig – å finne et spørsmål man skal finne svar på framfor at man skal prøve å finne ut «alt» om et tema. Spørsmålet må være tydelig, det må være lett å forstå – slik at elevene forstår formålet (hva skal læres i denne prosessen – underveis og til slutt) og for at de vet hva som skal leveres (produkt). Spørsmålet kan fokusere på problemløsning (hvordan skal vi), være konkret (hva er, betyr) eller abstrakt (etisk vurdering). Spørsmålet bør være åpent og ha klar tilknytning til hva som skal være læringsutbytte. La elevene lage underspørsmål som er mer detaljerte for å bygge opp under hovedspørsmålet. Svaret på noen spørsmål vil også føre til at man stiller nye spørsmål for å utforske temaet videre.

La elevene, i grupper, få lov til å bestemme hvilket område av temaet de ønsker å fokusere på – og hvordan de ønsker å presentere sitt produkt. Det å la elevene styre prosessen framfor å gi dem en trinnvis forklaring styrker samarbeids- og egenreguleringsferdigheter. Dette er selvfølgelig avhengig av elevenes modenhet og erfaringer, i noen tilfeller må man kanskje la dem velge blant et utvalg framfor å velge fritt.

La elevgruppene vurdere og diskutere andre gruppers ideer og produkter gjennom å bruke forhåndsdefinerte vurderingskriterier. På denne måten kan hver enkelt gruppe forbedre prosess og produkt underveis – på samme måte som man ellers jobber med iterative prosjekter. Revidering av prosjektet kan derfor skje mange ganger underveis i prosessen.

Om det er mulig bør resultatene (produktene) presenteres for et publikum utenfor skolen, det gjør det mer meningsfylt fordi det ikke bare er noe lærer skal se på og vurdere når prosjektet avsluttes. Dette kan gjøres gjennom oppslag, nettsider, avisinnlegg, møte, demonstrasjon osv. Gjennom å publisere kan elevene få vist fram hva de har lært for omverden, de kan få vist sin kompetanse.

Prosjektbasert arbeid møter mange av ferdighetene for det 21. århundret; kommunikasjon, problemløsning, samarbeid, egenregulering, teknologistøttet kunnskapsbygging og bruk av teknologi.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Subscribe to the comments via RSS Feed


%d bloggers like this: