Modul 6: Kunnskap, kompetanse og tester

Det er viktig å forstå forskjellen på ferdigheter, kunnskap og kompetanse i forhold til utforming og vurdering av oppgaver. Ferdigheter er typisk noe man kan opparbeide seg, f.eks. å skrive raskt på tastatur, kunnskap kan handle om at man kan grammatikk, rettskriving og kjenne til ulike type sjangre, kompetanse handler om å klare å skrive (raskt) og godt. Å sette inn et bilde i en presentasjon er en ferdighet, å velge det riktige bildet er derimot en kompetanse. På samme måte er det å legge sammen tallrekker i et regneark gjennom å bruke funksjonen autosummer en ferdighet, mens det å bruke talldata for å lage diagrammer som man kan tolke handler om kompetanse.

Noen ganger er det kunnskapen man vil måle, andre ganger er det kompetansen. Dessverre er mye av eksamensformen (og tester underveis i skoleåret) i Norge fortsatt knyttet til å måle kunnskap. Tenk over; en gloseprøve i engelsk vil kunne gi svar på om man husker hvordan man skriver ordene korrekt, men det sier lite om hvor god man er til å bruke kunnskapen i en samtale.

Videoen øverst forsøker å vise forskjellene mellom kunnskap og kompetanse. Presentasjonen som blir brukt i videoen kan lastes ned som PowerPoint på denne lenka 

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s