Modul 6: Kreativ tenking (rubrikk)

Kreativ tenkning er evne til å kombinere eller syntetisere eksisterende ideer, bilder eller kompetanse på originale måter. Det er også opplevelsen av å tenke, reagere, og arbeide på en fantasifull måte preget av en høy grad av innovasjon, avvikende tenkning, og risikotaking. Eleven må ha en sterk forankring i strategier og kompetanse innenfor området for å lage forbindelser, og den kreative tenkeren kan – på høyeste nivåer av ytelse – presse grenser ut i nye, unike eller atypiske kombinasjoner, oppfatte nye kombinasjoner og bruke eller gjenkjenne kreativ risikotaking for å finne en løsning. Rubrikkene står i synkende rekkefølge hvor refleksjon er høyeste og modellering laveste nivå.

  Reflekterer Skaper Adapterer Modellerer
Innhente kompetanse

Dette trinnet refererer til å skaffe seg strategier og ferdigheter innenfor et bestemt område (fag, tema)

Evaluerer kreativ prosess og produkt ved hjelp av område-aktuelle kriterier. Oppretter et helt nytt objekt, løsning eller ide som passer til området. Tilpasser seg et passende eksisterende eksempel som passer til hans/ hennes egne spesifikasjoner. Gjengir et passende eksempel
Ta risikoer

Kan inneholde personlig risiko (frykt for forlegenhet eller avvisning) eller risiko for at man ikke fullfører oppgaven ved at man går utenom anbefalt veiledning gjennom f.eks.å bruke nytt materiale, ta opp kontroversielle tema eller være talsmann for upopulære ideer eller løsninger.

Søker aktivt ut og følger opp nye og potensielt risikofylte retninger/ tilnærminger til oppgaven i det endelige produktet. Tar i bruk nye retninger eller tilnærminger til oppgaven i det endelige produktet.

 

Vurderer nye retninger eller tilnærminger uten å gå utenfor veiledning for oppgaven.

 

Holder seg strengt innenfor veiledning for oppgaven.

 

 

Løse problemer Ikke bare utvikler en logisk, konsekvent plan for å løse problemet, men erkjenner konsekvensene av løsningen og kan uttrykke grunner for å velge denne løsningen. Utvikler en logisk og konsekvent plan for å løse problemet etter å ha valgt ut blant alternativene.

 

Vurderer og avviser mindre akseptable måter å løse problemet på. Bare en enkelt tilnærming blir vurdert og brukes til å løse problemet.

 

Omfavne motsetninger Integrerer alternative, avvikende, eller motstridende perspektiver eller ideer fullt ut Inkorporerer alternative, avvikende, eller motstridende perspektiver eller ideer på en utforskende måte Inkluderer (anerkjenner verdien av) alternative, avvikende, eller motstridende perspektiver og ideer i liten grad Erkjenner (nevner overfladisk) alternative, avvikende, eller motstridende perspektiver eller ideer.
Innovativ tenking

Nyskapende eller unik (ideer, påstander, spørsmål osv).

Lager en ny eller unik idé, spørsmål, format eller produkt for å skape ny kunnskap eller kunnskap som krysser grenser. Lager en ny eller unik idé, spørsmål, format eller produkt Eksperimenterer med å lage en ny eller unik idé, spørsmål, format eller produkt Reformulerer en samling av tilgjengelige ideer
Forbindelser, syntese, omforming

 

Forvandler ideer eller løsninger til helt nye former.

 

Syntetiserer ideer eller løsninger til en sammen-hengende helhet. Kobler ideer eller løsninger på nye måter. Gjenkjenner eksisterende forbindelser mellom ideer eller løsninger.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Subscribe to the comments via RSS Feed


%d bloggers like this: