Modul 5: Produktivitetsverktøy

Når man jobber digitalt vil det være enklere å dele innhold med andre, og søkefunksjoner vil gjøre det lettere å finne tilbake igjen til fila du leter etter. Det er også lettere å omorganisere innhold.

Kontorstøtteprogrammer er typiske produktivitetsverktøy; tekstbehandler, regneark, presentasjonsprogram og epostklient. I tillegg vil ulike tillegg som gjør at man kan sette inn matematiske uttrykk eller kjemiske figurer gjøre oppgavene enklere og raskere – enten ved at man bruker tastatur eller at det er håndskriftgjenkjenning med omgjøring til trykt tekst.

Kontorstøtteprogrammer gjør at du raskt kan lage profesjonelle produkter, i form av dokumenter eller presentasjoner, basert på maler. Man bør sette seg inn i funksjonalitet som ligger i programmene, f.eks. at man i dokumenter og regneark raskt kan erstatte tekst (søk og erstatt) uten å skrive inn på nytt. Å kunne lage automatisk genererte innholdsfortegnelser i tekstbehandleren er også en ferdighet man bør lære seg – altfor mange lager slike manuelt. Funksjonalitet som ordbok og retteprogram for grammatikk gjør at du får færre feil i det du sender fra deg.

Det er en fordel å lære seg tastatursnarveier i slike programmer, det gjør at du jobber raskere og får mindre bruk av mus eller styreplate – noe som kan føre til belastningsskader. De mest brukte tastatursnarveiene er (i Windows) Ctrl+C for å kopiere merket område, Ctrl+V for å lime inn, Ctrl+Z for å angre. Søk på nett etter hvilke tastatursnarveier det er i programvaren du vanligvis bruker.

Regneark gir muligheter for å sortere data på enkle måter, f.eks. at man kan sortere alfabetisk eller etter verdi – og man kan også velge hva slags informasjon man ønsker å se (filter). Regneark gjør at du raskt kan lage diagrammer for å framstille informasjonen visuelt, og enkelte versjoner lar deg lage animerte diagrammer som du kan embedde (innebygge) på hjemmeside, i LMS, på blogg og wiki osv.

I epostklienter kan man bruke regler for å håndtere eposten, bruke kalender for tidsplanlegging og ha oversikt over personer med tilknyttet informasjon i kontaktlista.

Notatverktøyer lar deg organisere informasjon og gjør den søkbar, noe som gjør det enklere å finne tilbake. Funksjonalitet som ligger i enheten, f.eks. å ta opp lyd og video eller ta bilder kan erstatte det å skrive mye selv. Da kan du f.eks. ta bilde av en side i en presentasjon og lagre denne som et notat i stedet for å skrive av teksten.

I nettleser kan man bruke ulike tillegg eller verktøylinjer, for eksempel for pålogging på ulike tjenester (passordsafe), leselister (ting man skal lese senere), favoritter, sosiale bokmerker, utklippsverktøy og lignende.

Kuratortjenester er også typiske produktivitetsverktøy, hvor man får samlet inn og organisert informasjon – i noen tilfeller helt automatisk.

Det finnes ulike typer generatorer på nett som gjør alt fra å lage kryssord, utforme tidslinjer og lage arbeidsark med matematiske oppgaver til å planlegge undervisning og vurdering, f.eks. ved bruk av maler for rubrikker.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


%d bloggers like this: