Modul 5: Presentasjonsverktøy

Det finnes mange multimodale presentasjonsverktøy å velge blant, og utvalget vokser for hver dag. Noen er gratis, andre må man betale for – noen er enkle å ta i bruk, andre er mer avanserte. Det viktige er ikke verktøyet – det er budskapet i presentasjonen om skal ha fokus. Innholdet som skal presenteres kan være tekst, bilder/tegninger, video, diagrammer, video, lyd, animasjoner, effekter, lenker, tabeller osv. – oftest i kombinasjon med hverandre.

Selv om en tekstbehandler helst betraktes som et produksjonsverktøy, kan man si at det å bruke en tekstbehandler og kombinere tekst og bilder/grafikk også er et presentasjonsverktøy i sin enkleste form. Da velger man gjerne å skrive ut eller sende fra seg som et dokument eller en pdf slik at andre kan lese presentasjonen selv.

Multimodale presentasjonsverktøy er nyttige for å lage presentasjoner som inneholder tekst, bilder, lyd, video, diagrammer, tabeller og lignende. Fordeler med slike verktøy er at man kan kombinere ulike medieelementer for å støtte læring, støtte ulike læringspreferanser og presentere dette med en design som skaper og opprettholder oppmerksomhet. Mange bruker dessverre for mange effekter og animasjoner, noe som gjør at budskapet forsvinner. Andre har altfor mye tekst – man må huske at presentasjonen skal støtte undervisning, foredrag osv.

Typiske verktøy man tenker på når det gjelder presentasjonsverktøy er PowerPoint, KeyNote og Prezi, men det finnes et bredt utvalg av tilsvarende tjenester i tillegg til animasjons-, video-, lyd-, animerte tankekart- og tegneserieverktøy – hvor man kan vise fram det ferdige produktet. Også det å lage digitale postere, ved å bruke for eksempel Glogster, eller å lage digitale bøker, for eksempel gjennom å bruke BookCreator eller InklWriter gir mulighet for å vise fram sine produkter – selv om alle disse verktøyene, på samme måte som en tekstbehandler, både kan betraktes som produksjonsverktøy, effektivitetsverktøy og presentasjonsverktøy. Hjemmesider, blogg, wiki og andre delingsarenaer regnes først og fremst som publiseringsarenaer – selv om man får vist fram sitt innhold der.

obamataleOrdskyer kan også være et presentasjonsverktøy, samtidig som slike tjenester kan brukes til å undersøke tekster og få ut nøkkelord – eller brukes som støtte under en presentasjon. Ord som er mye brukt får stor størrelse, mens ord som blir brukt lite får mindre størrelse. Det er flere varianter av generatorer å velge blant – noen bruker dessverre fortsatt java, noe som er et problem for nyere utstyr. Her er et eksempel hvor Obamas tale under Nobelprisutdelingen er limt inn i en ordsky-generator for å få fram de ordene som ble mest brukt i talen.

I klasserommet bruker man prosjektor og lerret eller digital tavle for å vise fram presentasjoner for klassen, men man kan også bruke ulike typer kanaler for å vise fram presentasjoner asynkront. Typiske tjenester er ulike delingsarenaer for presentasjoner, for eksempel hjemmesider, blogg, wiki, YouTube, Slideshare, Vimeo, Soundcloud og lignende. Det viktige å tenke på med slike kanaler er hvilke som passer best i forhold til produkt, budskap og målgruppe.

I modul 3 finner du tips for å lage gode presentasjoner og infographics, som også er en god måte å presentere innhold på.

I klasserommet kan man bruke presentasjoner for å støtte undervisningen og skape interesse. Presentasjonene kan være informative, skape nysgjerrighet og/eller være interaktive. Det er ikke nødvendig at en presentasjon skal være lineær, selv om man vanligvis lager dem på denne måten – spesielt gjelder dette hvis elevene skal se dem på egen hånd framfor at det skal vises i plenum.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


%d bloggers like this: