Modul 5: Interaktivitet- og samarbeidsverktøy

Interaktivitets- og samarbeidsverktøy gjør at elevene kan delta aktivt, og gjøre det mulig for hver enkelt elev å ha en stemme. Man kan bruke ulike enheter for flere slike verktøy – datamaskin, nettbrett eller smarttelefon. Noen verktøy krever ikke at elevene har teknologi selv, da baserer man seg på å skrive ut qr-koder som elevene kan holde opp og lærer kan få et raskt overblikk over klassens svar gjennom å holde sin smarttelefon eller nettbrett opp for å «lese av» hva elevene har svart. Direkte deltakelse skaper motivasjon og engasjement. Det er stadig nye varianter av interaktivitets- og samarbeidsverktøy som blir gjort tilgjengelig – og de som er nevnt under er kun eksempler på noen varianter. Å lage en fullstendig oversikt er nesten umulig siden utvalget øker og endres, det viktige er å forstå hvordan man kan bruke slike typer verktøy og tjenester i forbindelse med undervisning, samarbeid og læring.

Interaktivitetsverktøy er typisk verktøy eller tjenester hvor elevene kan påvirke eller delta i presentasjon direkte. Dette kan være gjennom å gjøre ulike valg, for eksempel at de tar stilling til et utsagn eller velger et svaralternativ. Gjennom å bruke teknologi kan alle delta, og det er også mulig å være anonym i forhold til andre – en fordel for elever som kanskje ikke tør svare fordi de er redd for å bli latterliggjort hvis de svarer feil. Typiske tjenester for interaktivitet er ulike typer quizverktøy som Socrative og Kahoot eller bruke polltjenester som Questback og SurveyMonkey, men man kan også tenke seg at ulike sosiale medier kan tjene samme hensikt – selv om disse oftest betraktes som kommunikasjonsverktøy. Ikke-lineære presentasjoner og tester er også form for interaktivitet – disse foregår stort sett på elevens datamaskin og hvor eleven interagerer med presentasjon eller test.

Todays meet er et eksempel på en tjeneste hvor man oppretter et diskusjonsrom og hvor elevene kan komme med svar, kommentarer, spørsmål eller andre innspill. Facebook og Twitter kan brukes på samme måte. Et annet alternativ er å bruke polltjenester og diskusjonsfora i læringsplattformen. Det viktige er at man får en mulighet til å delta, og at innspill blir besvart og blir brukt i diskusjoner, til vurderinger osv. Under ser du en video hvor en lærer forteller hvordan han har brukt en digital oppslagstavle, Padlet, i sin undervisning. Slike tavler kan brukes på mange måter, f.eks. til idemyldring, argumentere for og mot et utsagn, samle ressurser fra mange eller som et sted hvor man kan stille spørsmål og få svar. Det finnes også tankekart hvor flere kan bidra samtidig.

Under ser du en video fra Alstad barneskole i Bodø, hvor elevene forteller hvordan de har jobbet sammen med tema «De store oppdagelser». Her ser du typiske samarbeidsverktøy som bruk av samskrivingsdokument. I et samskrivingsdokument kan mange delta samtidig så lenge de har nettadresse (URL) til dokumentet de skal skrive i. Typisk eksempel er ulike etherpadkloner som typewith.me, piratepad.be eller bruke samskrive.ndla.no. Felles for slike dokumenter er at alle kan skrive og redigere, det betyr også at de kan slette eller endre hva andre har skrevet. Siden nettsiden er tilgjengelig for alle som har nettadressen skal det ikke skrives sensitiv informasjon i slike dokumenter. Samskrivingsdokumenter gjør at man kan skrive sammen i sanntid, framfor at man sender dokumenter fram og tilbake eller at en samler innspill fra flere i et felles dokument. Man kan også bruke andre tjenester til å samskrive så lenge lagring av dokumentet er i nettskya, for eksempel gjennom å bruke Google docs eller Word/OneNote som er delt. Wiki og blogg regnes stort sett som publiseringsverktøy, men også disse åpner for samarbeid – men på en annen måte enn samskrivingsdokumenter.

De øvrige tjenestene elevene i videoen bruker er grafiske organisatorer fra classtools.com for å sortere informasjon, cmap (konseptkart) for idemyldring og storyboard for boka, inklwriter for å lage en digital bok hvor handlingen endrer seg basert på valg man tar, glogster for å lage en digital poster og de har levert inn prosjektet i læringsplattformen.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


%d bloggers like this: