Carol Dweck, professor i psykologi ved Stanford University, er kanskje mest kjent for sine teorier rundt Growth Mindset og Fixed Mindset. Hun har spurt hvorfor noen mennesker når sitt potensiale mens andre, med samme utgangspunkt, ikke når sitt. Det hun har konkludert med er at det ikke handler om evner, det handler om du ser på evner som noe man er født med og som trenger å bli demonstrert eller om du tenker at dette er noe som kan bli utviklet.
Noe av det man kan lære av disse teoriene er at man må lære elevene studieteknikk og hvordan de skal lære å lære – men at dette likevel ikke er nok. Elevene trenger å ha tro på at innsats gir resultater, og at alle kan utvikle seg.
Fixed Mindset
De med fixed mindset ser intelligens som noe statisk, at man er slik man er – uten at dette medfører at man anser seg for dårligere enn andre. Man ønsker å ha et positivt selvbilde og framstå som intelligent, men for å nå målene unngår man utfordringer. Utfordringer gjør at man risikerer å feile, og de holder seg derfor til det de kan best. De gir lett opp når de møter utfordringer. Hvis innsats ikke fører til at man kommer videre – at man fortsatt står på stedet hvil – da vil de med fixed mindset prøve å unngå å «stå på» – i alle fall hvis de anser det for å være unødvendig bruk av energi på noe som ikke gir utbytte. De som har fixed mindset har en tendens til å oppfatte kritikk som et angrep på egen person, framfor å se det som konstruktiv kritikk for å komme videre. Mennesker med fixed mindset vil se andres suksess som en trussel, fordi de selv ser dårligere ut. De vil prøve å forklare andres suksess med at dette skyldes tilfeldigheter og flaks – fordi «vi er som vi er», uten at vi har mulighet til å endre dette.
Growth mindset
De som har et growth mindset mener at intelligens kan utvikles, at hjernen er en muskel som kan trenes. Det betyr at de omfavner utfordringer fordi det gir en mulighet for å utvikle seg. Midlertidige tilbakeslag tar ikke motet fra de som har et growth mindset, de tror at feilslag er en mulighet for å lære – og det samme gjelder for suksess. De innser at trening og innsats må til for å vokse og bli bedre. Kritikk oppfattes som konstruktivt, og som en måte å forbedre seg på. De ser på andres suksess som inspirasjonskilde, og som informasjonskilde for hva man bør jobbe med for å lykkes.
I stedet for (fixed) | Prøv å tenke (growth) |
Jeg er ikke god på dette | Hva er det jeg går glipp av/ikke forstår? |
Jeg er god på dette | Jeg er på rett spor |
Jeg gir opp | Jeg bruker noen av strategiene jeg har lært |
Dette er for vanskelig | Dette kan ta tid og krefter |
Jeg kan ikke gjøre dette bedre | Jeg kan alltid forbedre meg, så jeg fortsetter å prøve |
Jeg forstår ikke matematikk | Jeg skal trene hjernen i matematikk |
Jeg gjorde en feil | Feil hjelper meg med å lære bedre |
Hun er så smart, jeg kommer aldri til å bli så smart | Jeg skal finne ut hva hun gjør slik at jeg kan prøve det samme |
Plan A virket ikke | Bra alfabetet har 28 bokstaver til |
Dette er bra nok | Er dette virkelig det beste jeg kan få til? |