Modul 5: Digitale tjenester

Vi har ulike verktøy eller tjenester som vi kan bruke for å jobbe mer effektiv eller for å støtte undervisning.

Grunnen til at man velger å bruke ulike ord handler stort sett om å klargjøre hva man egentlig mener; skal du bygge et hus så må du få utført en tjeneste (bygge huset) og til det trenger man noen verktøy (for eksempel hammer) og ressurser (for eksempel panelplater, spikre, tid, mennesker, penger). I digital sammenheng er verktøy og tjeneste ofte det samme, men ved å si verktøy høres det ut som ren redskapskompetanse (bruke en hammer) – mens det å bruke en tjeneste gjør at du får utført en oppgave.

Vi har mange ulike typer tjenester eller verktøy, og man kan dele dem inn i noen hovedgrupper – på samme måte som hammer, sag og skrutrekker alle har ulike formål. Noen hovedgrupper kan være;

  • produksjonsverktøy
  • produktivitetsverktøy
  • redigeringsverktøy
  • publiseringsverktøy
  • kommunikasjonsverktøy
  • samhandlings- og interaktivitetsverktøy
  • forskningsverktøy
  • tilgjengelighetsverktøy
  • vurderingsverktøy og quizzer

Som lærer må du også ha en verktøykasse slik at du kan velge det riktige verktøyet for å få utført jobben på en god måte. Presentasjonen under prøver å tydeliggjøre dette gjennom å sammenligne digitale tjenester/verktøy med en håndverkers verktøykasse.

La gjerne elevene velge hva slags verktøy de ønsker å bruke for å dokumentere sin kompetanse og støtte sin egen læring – la dem sette sammen sin egen verktøykasse. Under ser du en film fra Konnerud skole i Drammen hvor elevene bruker et utvalg av tjenester og verktøy.

Se også modul 2 hvor du finner en «meny» med ulike typer oppgaver elevene kan velge blant som lekse – for eksempel at de kan selv velge om produktet de lager skal være et tankekart, en presentasjon, en tegneserie, en video osv. På den måten blir selve verktøyet underordnet, det handler om å finne den løsningen de mener passer best for akkurat oppgaven som er gitt.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s