Modul 5: Å forstå en digital generasjon

Verden i dag er ikke den verden vi vokste opp i, og vil heller ikke være den verden våre barn vil vokse opp i. Selv om verden har endret seg kontinuerlig og også dramatisk, er det et paradoks at det er i skolene man strever mest med å få til endringer.

Lærere i dag er forventet å være mer enn lærere – de skal være trenere, psykologer, sosialarbeidere. Foreldre setter av barna på skolen og forventer at de skal være ferdig formet når de avslutter. Går noe galt underveis er det skolen som får skylda.

Er det slik at barn i dag kan ligne på hva dagens voksne så ut som når de var på samme alder, men at de er helt ulike det vi var på innsiden? At de har en slags kulturell hjerne som hovedsakelig har blitt påvirket av den digitale kulturen? Enkelte forskere vil påstå at de har lenket hukommelse – de prosesserer informasjon parallelt og simultant.

Det sies at hjernen prosesserer bilder 60.000 ganger raskere enn tekst, at vi er født med en visuell læringsstil og at barn av i dag tenker grafisk – at de skanner sider og leter etter informasjon på en helt annen måte enn dagens voksengenerasjon.

Dagens voksengenerasjon fokuserer først ca en tredjedel ned på siden og en tredjedel innrykk fra venstre, deretter leser vi en slags Z-kurve. Dagens barn leser mer i et F-mønster. De er «koblet» for multimedia, samtidig blir de testet i form av tekst og ordforrådbasert informasjon hvor innholdet skal gjenfortelles.

Beregninger viser at dagens elever har ved en alder av 21 år spilt mer enn 10.000 timer med videospill, sent og mottatt 250.000 emails eller tekstmeldinger, bruke 10.000 timer i telefon, sett mer enn 20.000 timer på TV, sett mer enn en halv million reklamefilmer. Dagens voksengenerasjon hadde lite av disse erfaringene som ungene har i dag. Tror du det kan ha betydning for hvordan barn tenker, lærer, hvordan de ser verden, hva som interesserer og engasjerer dem? På den andre siden har de tilbrakt mindre enn 9.000 timer på skolen og mindre enn 4.000 timer med lesing – ofte uengasjert.

  • Dagens digitale barn foretrekker å få informasjon raskt fra ulike multimediekilder. Mange lærere ønsker sakte og kontrollert porsjonering av informasjon fra en lite utvalg kilder.
  • Dagens barn ønsker parallell prosessering og multitasking. De føler seg komfortable med å gjøre ulike ting samtidig, men på skolen skal de bare gjøre en ting om gangen – en tradisjonell lineær tilnærming. Dagens barn foretrekker også bilder, lyd, farge og video før tekst. Mange lærere foretrekker å levere tekst før bilder, lyd og video. Tidligere ble grafikk brukt for å klargjøre en tekst, i dag har grafikken blitt hovedfokuset og teksten kommer som nummer to – og noen ganger er grafikken nok i seg selv.
  • Dagens barn krysshenter informasjon gjennom lenkede tekster, mange lærere ønsker å presentere informasjonen som lineær, logisk og sekvensiell. Strukturen på informasjon på nett gjør har økt oppmerksomheten og muligheten for å lage nye forbindelser, ikke følge faste spor. Dette er vanligvis en god ting, men det har blitt argumentert for at hyperlenking gjør det vanskeligere å følge en lineær tankebane.  På den andre siden gir det ikke mulighet for utforsking og mulighet for å trekke egne konklusjoner dersom man skal lese noe fra begynnelse til slutt og følge en annens logikk.
  • Dagens barn foretrekker å samarbeide med mange andre samtidig, mange lærere ønsker at elevene skal jobbe individuelt før de samarbeider. I skolen måles man individuelt, utenfor er de vant til å samarbeide og kommunisere når de utfører oppgaver, driver idrett, spiller spill eller utfører andre former for sosiale aktiviteter.
  • Dagens barn foretrekker å lære «just in time», mange lærere foretrekker å undervise «just in case», f.eks. at dette er viktig i tilfelle du får det til eksamen. Barn ønsker å lære når de har behov, f.eks. behov for å lære noe for å mestre noe som følger umiddelbart. De liker derimot å få en forståelse av hva de trenger å vite, men de ønsker ikke å lære det før de er nødt til å tilegne seg kunnskapen eller ferdigheten.
  • Dagens barn foretrekker umiddelbar respons, mange lærere gir forsinket respons.
  • Dagens barn foretrekker læring som er relevant, aktiv, noe de kan bruke med en gang – og det skal være gøy. Mange lærere mener at læring handler om å memorere kunnskap for å forberede seg til standardiserte tester.

Hvis vi fortsetter å gjøre det vi vet ikke virker, hvem er det som egentlig har et læringsproblem – elevene eller skolen?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


%d bloggers like this: