Modul 4: Kort oppsummering

Brukernavn og passord er første sikkerhetsmur mot at andre skal få tak i dine personlige opplysninger, og det er også viktig å skjerme seg ved å bruke antivirusprogramvare og brannmurer – og å være naturlig skeptisk til spamepost og andre typer «luremeldinger».

Det er viktig å være tilstede også i det digitale samfunnet, men det krever at vi er i stand til å sikre våre egne data og kunne presentere oss på gode måter. Nettet er ofte det første stedet andre blir oppmerksom på deg, og da må du legge igjen gode digitale spor slik at du framstår med den sosiale identiteten du ønsker å ha. Dessverre er det mange som publiserer uheldige ting om seg selv, noe som kan ødelegge store deler av framtiden for dem. Nettvett handler primært om sikkerhet, og det handler mye om å utvise sunn skepsis – akkurat som i den analoge verden. Nettikette handler om hvordan vi oppfører oss mot andre på nett, og her må man også ta høyde for at det er kulturelle forskjeller når det gjelder sosiale normer.  Digital mobbing er et økende problem, og mobbing må man ha nulltoleranse for fordi konsekvensene er så alvorlige.

Selv om vi kan skrive omtrent hva vi vil om oss selv uten å bli rettslig straffet er det strenge regler for hva vi kan publisere om andre. Det er ikke lov å komme med rasistiske, diskriminerende eller sjikanerende ytringer. Etter at straffeloven ble revidert i 2013 er ytringer på Internett omfattet av loven, og hvis flere enn 20-30 personer kan se det som er skrevet regnes det som en offentlig ytring.

Brukervilkår sier noe om hvilke rettigheter og plikter vi har som brukere av en tjeneste, og disse kan medføre at vi gir fra oss rettigheter til tjenesteleverandøren. Personvernerklæringer sier noe om hvordan våre personopplysninger blir lagret og brukt.

Internett har gitt oss mulighet til å dele innhold med andre mer effektivt, og kan gi store gevinster i form av inspirasjon og læring. Det er mange ulike delingsarenaer tilpasset ulike typer filer og måter å dele på. Den negative siden handler om ulovlig fildeling hvor man tilgjengeliggjør opphavsbeskyttet materiale. Dette er straffbart. Når man bruker andres innhold skal man «stjele med stolthet», man skal oppgi hvem som er opphavsperson og hvor man har funnet materialet. Å ikke oppgi kilder regnes som plagiering, selv om mange tilfeller skyldes dårlige akademiske ferdigheter framfor at det er forsøk på bevisst juksing.

IKTplan.no har noen tester som viser hva elever bør kunne på ulike klassetrinn, basert på rammeverk for digitale ferdigheter. Lenker til presentasjonene;

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


%d bloggers like this: