Modul 4: Digital dømmekraft

digitale ferdigheterI rammeverk for digitale ferdigheter, som ble utarbeidet som en støtte for læreplangruppene som skulle revidere kompetansemål i fag, er digital dømmekraft et av de fire hovedområdene. Nivåene 1-5 er bygd opp som Kunnskapsløftet (K06), og er tenkt som etter 2., 4., 7., 10. trinn og videregående opplæring.

Digital dømmekraft handler i hovedsak om 2 ting; nettvett og nettikette.

Med nettvett menes personlig sikkerhet, f.eks. hva man bør oppgi av personlige opplysninger, og sikkerhet i forhold til økonomiske transaksjoner, virus og spam. Med nettikette menes hvordan man oppfører seg på nett. Personvern er et sentralt område innenfor digital dømmekraft – i forhold til hva man har lov til å publisere av informasjon om andre, og i forhold til hvordan man sikrer seg selv og sine personlige data.

I framtiden må man regne med at den profilen man har på nett vil være svært viktig, og det å gi et godt førsteinntrykk er derfor essensielt. Det vil også være viktig å vite hvordan man bygger og vedlikeholder gode nettverk. Nettikette handler om hvordan man oppfører seg i forhold til andre. Det handler både om språkbruk og hva man publiserer om andre – og hvorvidt det er juridiske eller etiske hensyn som må/bør tas. Digital mobbing er et økende problem, og holdninger for å unngå slike hendelser må innarbeides tidlig.

Når du er ferdig med denne modulen skal du:

  • Kunne gjøre rede for hva som menes med begrepene «nettvett» og «nettikette»
  • Kunne redegjøre for begrepene «digitalt fotspor» og «sosial identitet»
  • Ha noen strategier for å lage «sterke» passord
  • Kunne reflektere over hvordan man presenterer seg på en god måte på Internett
  • Kjenne til regler for personvern
  • Vite noe om lovlige og ulovlige ytringer på nett
  • Kjenne til begrepene sitering, referering og plagiering
  • Reflektere over noen etiske utfordringer i forhold til digital mobbing og fildeling
  • Kjenne til noen arenaer for lovlig fildeling
  • Reflektere over fordeler og ulemper med fildeling

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Subscribe to the comments via RSS Feed


%d bloggers like this: