Modul 3: Tenk over – produksjon og kommunikasjon

En elev spør om hun kan legge et videoklipp inn i en presentasjon som skal vises fram i klassen. Presentasjonen gir ikke grunnlag for karakter, men for å gi formativ tilbakemelding til lærer og elever. Eleven kan ta opp video på sin mobiltelefon. Hva ville du gjøre hvis du var hennes lærer?
  • La eleven lage videoen og sette den inn i presentasjonen, men si fra til de andre elevene at de kan gjøre det samme slik at det ikke blir urettferdig
  • La eleven lage videoen og sette den inn i presentasjonen, og deretter oppmuntre eleven til å lære de andre elevene hvordan de kan gjøre det samme
  • La eleven lage videoen og gi den til læreren slik at lærer kan vise den fram for klassen. Eleven gjør oppgaven slik den er utlevert. Det ville være urettferdig overfor de andre elevene som ikke har teknologi til eller kunnskap om hvordan de kan lage video og bruke den i presentasjonen
  • Fortelle eleven at alle vil få mulighet til å gjøre dette på en senere oppgave, og si at det ikke skal gjøres på denne oppgaven. La eleven få lære andre hvordan man gjør dette når bruk av video er en del av den senere oppgaven.

 

Mange skoler forbyr mobiltelefoner i timene, men mobiltelefoner er små, bærbare datamaskiner. De fleste mobiltelefoner gir tilgang til Internett, gjøre videopptak og kommunisere med andre gjennom tekstmeldinger eller tale. Hva slags innstilling burde skolen ha til mobiltelefoner;
  • Skolen må lære mer om hvordan man kan bruke mobiltelefoner i undervisningen slik at man kan fatte beslutninger om man skal integrere denne teknologien i noe av undervisningen i framtiden
  • Skolen burde ta i bruk og lære hvordan man skal bruke mobilen som en del av rutineopplæringen i hvordan man skal få til effektiv og ansvarlig læring
  • (Private) mobiltelefoner bør man ikke ha i klasserommet. Skolene har ansvar for å sørge for at elevene har den teknologien de trenger for å lære.
  • Mobiltelefoner skaper uro i klassen. Med tydelige regler og retningslinjer kan man tillate bruk i prosjekter hvor fordelene ved mobiltelefonbruk har blitt demonstrert.

 

Klassen din har samarbeidet med en skole i nabolandet for å lage en wiki om sitt nærmiljø. Du ønsker at dine elever skal identifisere spørsmål om likheter og forskjeller og diskutere dette med den andre skolen. Et skolebesøk er ikke aktuelt, hva slags teknologi vil skape best samarbeidsforhold for en delt klasseromsdiskusjon;
  • Lage en bloggside hvor man kan stille hverandre spørsmål
  • Utveksle epost med spørsmål til hverandre
  • Skrive brev i tekstbehandler og sende dem i posten
  • Bruke videokonferanse

 

En kollega vil bruke kommunikasjonsverktøy på nett for at elevene for første gang skal kommunisere med en annen klasse de ikke kjenner fra før. Kommunikasjonen vil foregå i et moderert miljø (voksne passer på hva som blir sagt). Hvilket råd bør han gi elevene;
  • Advar dem om farene ved å møte mennesker på nett og forklar risiko, gjerne gjennom å bruke eksempler fra mediene om farer og konsekvenser dette kan ha
  • Forklar at denne kommunikasjonen er trygg fordi den foregår i et moderert miljø, så de trenger ikke bekymre seg for hva slags informasjon de deler
  • Forklar risikoer og ansvar ved det å møte mennesker på nett, og at de skal fortelle dersom noen spør om personlig informasjon som adresse eller telefonnummer
  • Gi elevene falske navn til nettbruk slik at de kan være trygge

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Subscribe to the comments via RSS Feed


%d bloggers like this: