Modul 3: Søk og organisering – tenk over

Du søker på Internett for å finne informasjon for å støtte undervisningen din neste halvår. Hvilke funksjoner i nettleseren kan du bruke i disse tilfellene;
AKTIVITET FUNKSJONALITET
  • Du finner en side som du vil bruke jevnligDu husker at du var innom en ressurs for omtrent en halvtime siden, men kan ikke huske på hvilken nettside du så den
  • Du prøver en kombinasjon av nøkkelord som er mindre effektive enn tidligere søk
  • Søkene gir deg mange treff som virker lovende, men du ønsker bare å bruke fem eller seks av dem i undervisningen
  • Bruke åpne i nye faner for å ha oversikt over de mest brukbare resultateneBruke nylige søk funksjon
  • Se gjennom nettleserhistorikk
  • Legge til i favoritter (bokmerker)

 

 

Internett har mange muligheter når man skal søke etter informasjon, blant annet i forhold til hastighet, tilgang, kvantitet og utvalg. Hvordan vil du koble disse;
MATCH DISSE MED FØLGENDE OPPGAVER
  • Hastighet
  • Enkel tilgang
  • Kvantitet
  • Utvalg
  • Du søker etter bilder til en presentasjon gjennom å bruke en søkemotor som lar deg søke etter bildefiler
  • Du søker etter informasjon for et tema hjemmefra, og legger til aktuelle lenker på klassens hjemmeside eller i LMS som elevene kan se på i lekse til neste dag
  • Du vil sjekke faktainformasjon i forhold til et spørsmål en elev har stilt. Du trenger å få svaret umiddelbart
  • Du ønsker å finne ulike kilder av informasjon for å få elevene til å evaluere kvalitet på informasjonen de selv har funnet  

 

Hva vil være den mest effektive tilnærmingen for å søke informasjon på nett 
  • Skrive inn noen få nøkkelord i søkemotoren. Se gjennom de første treffene som kommer fram og velg de du mener har mest brukbar informasjonLogg inn på et chatrom for lærere og finn ut hva de sier om tema
  • Finn ut hva nøkkelspørsmålet er, lag oversikt over ulike informasjonskilder, identifiser nøkkelord og start søk
  • Still et spørsmål om tema på en oppslagstavle på nett og les alle svarene

 

Du underviser i samfunnsfag, og har som tema rasisme, diskriminering og fordommer. Du ønsker å bruke datalab for å støtte elevene i å finne relevant informasjon på nett. Din kollega vil heller bruke bøker fra skolebiblioteket. Hvilke av grunnene under kan kanskje overbevise din kollega om fordelene med å bruke Internett i denne sammenhengen;
  • Internett gir et bredt utvalg av informasjon som bilder og vide, audio og interaktive siderÅ søke etter informasjon på Internett gir mer troverdig informasjon enn biblioteksbøker
  • Elever trenger kompetanse på å søke etter informasjon for å delta i et digitalisert samfunn
  • Internettsøk finner den mest oppdaterte informasjonen
  • Biblioteket har ikke nok bøker til alle elevene i klassen

 

Hvilke potensielle fordeler har Internett for læring?
  • Internett tilbyr et stort utvalg informasjon i ulike formater (bilder, tekst, video, audio)Internett er velorganisert og er indeksert for enkelt å finne fram
  • Det er flere informasjonskilder på nett enn i hvilket som helst bibliotek
  • Du kan søke etter informasjon fra en hvilken som helst datamaskin, så lenge den er koblet til Internett
  • Internett gir troverdig og presis informasjon for kontroversielle emner

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


%d bloggers like this: