Modul 3: Produksjon

Dette området handler om at man går fra å være konsument til å være produsent. Men hovedfokuset må være at man skal lære å framstille informasjon på en slik måte at den er lett å oppfatte for andre – man må ikke glemme formidlingen. Reklamefilm er et typisk eksempel på hvordan man forenkler, understreker eller forsterker budskapet. Det handler derfor ikke om f.eks. å bli flink til å sette inn bilder i presentasjoner, men at man vurderer hva slags bilder som vil være fornuftige å bruke, hvordan de støtter budskapet, hva slags utsnitt man skal ha osv.

En multimodal tekst er et produkt som består av en kombinasjon av tekst og medie-elementer, f.eks. bilder, video, lyd, tabeller osv. Det betyr at man kan spenne mellom en rapport (f.eks. en naturfagrapport med tegninger eller bilder i kombinasjon med tekst), tegneserie, video, infographics til nettsider og spill.

Å bruke regneark er fornuftig i forhold til å lage om deler av tekst til ulike diagrammer som kan brukes for å visualisere tekst eller erstatte deler av teksten. Regneark er ikke noe som bare hører hjemme i matematikkfaget.

Når man lager multimodale produkter kan man enten lage noe fra grunnen av – fra scratch – eller bygge videre på noe som andre har laget. To begreper i den sammenheng er remix og mashup.

Remix betyr å blande sammen, f.eks. at man setter sammen flere sanger til en sammenhengende låt, eller at man endrer noe ved å legge til noe annet (at en gammel «hit» kommer med en ny rytme)
Mashup betyr at man blander sammen elementer fra to eller flere forskjellige steder, f.eks.at karakterer fra en TV-serie opptrer i en annen TV-serie – men fortsatt som de karakterene de er i den opprinnelige TV-serien. Det kan også bety at man bruker et instrumentalspor fra en innspilling og legger over vokal fra en annen innspilling. I nettsammenheng betyr det at man henter inn stoff fra mange ulike kilder og samler dem på en nettside.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


%d bloggers like this: