Modul 3: Grunnleggende ferdigheter (søk, produksjon, kommunikasjon)

Digitale ferdigheter er en av de fem grunnleggende ferdighetene i Kunnskapsløftet (K06). Rammeverk for digitale ferdigheter ble utarbeidet som en støtte for læreplangruppene som skulle revidere kompetansemål i fag – og hensikten var at digitale ferdigheter ble gjenspeilet i disse kompetansemålene.

digitale ferdigheter

De digitale ferdighetene er delt inn i fire hovedområder (tilegne og behandle, produsere og bearbeide, kommunisere og digital dømmekraft). Nivåene 1-5 er tenkt som inndelingen i K06; etter 2., 4., 7., 10. trinn og videregående opplæring. Dette betyr at elevene, i løpet av skolegangen, skal ha tilegnet seg en rekke ferdigheter, kunnskaper og kompetanser.

  • Området tilegne og behandle handler om å kunne lese en digital tekst og gjenkjenne lenker, gjøre ulike typer søk på Internett, ha noen strategier for å organisere informasjonen man finner og utøve kildekritikk. Området omfatter også det å kunne navigere på Internett.
  • Området produsere og bearbeide handler om å skape multimodale produkter for å framheve eller understøtte et budskap. Digitale formkrav er derfor et stikkord. Elevene må også kunne forholde seg til opphavsrett, slik at de både bruker innhold lovlig og selv kan ta vurderinger om hvilke rettigheter de ønsker å ha på produkter de selv publiserer. Dagens elever har gått mye fra å være konsumenter til å være produsenter på nett.
  • Området kommunisere handler om å kunne velge et passende verktøy basert på formål med kommunikasjonen, og forholde seg til normer, lover, regler og kultur på nett – spesielt siden mye kommunikasjon foregår på et globalt nivå i dag. Kommunikasjonskompetanse regnes som en av ferdighetene for det 21. århundret.
  • Området digital dømmekraft vil bli omhandlet i neste modul.

Etter at du er ferdig med denne modulen skal du;

  • kjenne til ulike strategier for å avgrense søk
  • kjenne til ulike typer søk, for eksempel bildesøk, kartsøk, søk på fagspesifikke sider, leksikonsøk og lignende
  • kjenne til noen strategier for å gjøre avanserte søk, for eksempel søk etter filtype, søk etter dato, etter språk
  • vite hva som menes med kildekritikk
  • kjenne til rammeverket TONE
  • vite hva som menes med digitale formkrav
  • kunne reflektere over hva som kjennetegner en god presentasjon
  • vite hva som menes med opphavsrett
  • kjenne til lisensieringstypene Copyright og Creative Commons
  • kjenne til noen ulike typer kommunikasjonsverktøyvite hva som menes med synkron og asynkron kommunikasjon
  • kunne reflektere over hvilke kommunikasjonsverktøy som passer i ulike sammenhenger

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s