Modul 2: Leksealternativer

takeaway
Mange mener at det er bedre at elevene får velge mellom ulike typer aktiviteter/oppgaver når det gjelder lekser. En variant er å lage en «meny» – og hvor elevene skal velge x antall i hver kategori lekser. Det blir en nivådeling på samme måte som noen bruker ulike «spor» for leksene, men gir større fleksibilitet når det gjelder oppgavetype. Her er et eksempel hentet fra nettsiden teachertoolkit (Lenker til en ekstern side.).

Det går an å lage ulike framstillinger, f.eks. at man sorterer ulike oppgavetyper i forrett, hovedrett, dessert og drikke eller tilbehør. Elevene må så komponere sin egen «meny» med en forrett, en hovedrett og en dessert – og i enkelte tilfeller skal de i tillegg velge tilbehør eller drikke. En slik meny kan f.eks. gjelde lekser i et fag i en uke eller i forbindelse med undervisning i et bestemt tema.

I oppgavetypen over handler det stort sett om å presentere det man har lært på ulike måter, og at man kan velge mellom ulike vanskelighetsgrader. En alternativ organisering er å fordele oppgavene etter type kompetanse eller ferdighet, f.eks. at oppgavene sorteres etter kunnskap, forståelse, kreativitet/problemløsning, samarbeid, kommunikasjon osv.

Under et forslag til en meny knyttet mot digitale ferdigheter, og som man kan bruke i fag – f.eks. gjennom å arbeide med en prosjektbasert problemløsningsoppgave – f.eks. hva kan vi gjøre for å redusere avfallet fra skolen, hvorfor er virale videoer virale eller hva ville en (navngi en historisk person) si om (nevn et aktuelt samfunnsproblem). Grønn står for enkel, gul for middels og rød for vanskelig «rett».

leksemeny

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


%d bloggers like this: