Modul 2: Flipped Classroom (omvendt undervisning)


Det de fleste forbinder med begrepet «flipped classroom», eller omvendt undervisning som det kalles på norsk, er produksjon av videoer. Den opprinnelige tanken bak konseptet er at man produserer en video som elevene kan se på i forkant av undervisningen, slik at tiden på skolen kan brukes til å gjøre praktiske oppgaver framfor at man har tavleundervisning og at oppgavene blir gitt som hjemmelekse.

Konseptet har både fordeler og ulemper. En av de største utfordringene ligger i å lage en god video. Noen har laget opptak av en hel undervisningsøkt, og man kan jo tenke seg hvordan dette blir for elevene hvis alle lærere lager slike lange filmer som de skal se på. Da kan det fort bli en hel filmkveld som resultat, og spørsmålet er om dette er hensiktsmessig. Man skal også huske på at dårlig undervisning ikke blir bedre av å se den mange ganger som video. Noen pluss og minus rundt omvendt undervisning er oppført i tabellen nederst.

Videoene bør ikke være for lange. Det har ingen hensikt i å lage videoer på 40-45 minutter, man bør holde seg på videoer som er 3-5 minutter lange. Videoene må ha at tydelig fokus – hva er det som skal læres, hva er hensikten med dem. Hensikt kan være å lære en prosedyre (typisk hvordan man gjør utregninger i matematikk eller hvordan man bruker en digital tjeneste), å forklare et konsept, å virke motiverende, å skape refleksjon osv. Målet er som nevnt over alltid å kunne bruke mindre tid på tavleundervisning og mer tid på praktiske oppgaver. En bieffekt er at elevene føler at de ser mer til læreren – arbeidsflaten mot elevene blir større – fordi videoene naturlig nok inneholder video av læreren eller at læreren snakker til dem. Det kan derfor være vanskelig å skape samme effekt ved å bruke videoer andre har produsert.

Dersom videoene forklarer en prosedyre eller et konsept kan man også tenke seg at den kan fungere som en ressurs senere også, enten under eller etter undervisning – eller som forberedelser til prøver.

Ofte viser man skjembildeopptak på videoene slik at elevene kan se hvordan man jobber. Mange bruker verktøy som Screencast-o-matic (gratis), Jing (gratis) eller Camtasia for å gjøre opptak. Lærere som lager mange slike videoer sier at det tar ikke lang tid etter hvert, etter at man innser at man ikke kan bruke tid på å lage dem 100% perfekte. Det er imidlertid viktig å vite hva man skal formidle og snakke sent og tydelig, og kjenne til funksjonalitet som gjør at man kan zoome inn på skjermen slik at det er mulig å se hva som foregår der. Mange liker ikke å se seg selv eller høre sin egen stemme, men dette er noe man venner seg til over tid – og så må man ikke glemme at det er slik elevene vanligvis oppfatter en.

Pluss Minus
Elevene er mer forberedt – ellers kan man ikke stille spørsmål når man kommer på skolen Frustrerende å ikke få svar med en gang
Gjør elevene ansvarlig for egen læring Kanskje de som ikke er modne eller føler ansvar lett vil falle utenfor
Spole fram og tilbake og se vanskelige ting forklart om igjen Hvilke fag passer det egentlig for?
Man kan selv styre tempo, sette på pause og få et avbrekk Det tar tid å lage læringsressursene
Mindre stress, mer fleksibilitet – trenger ikke få forklart ting i etterkant hvis man har vært borte Dårlig undervisning blir ikke bedre av å se den på video mange ganger
Elevene kan jobbe i sitt eget tempo, tilpasset undervisning Noen lager bare «Kongens nye klær» – hvor man i stedet for å lese i lærebok nå får presentert innholdet som film

Videoen med Elisabeth Engum under er en introduksjonsvideo hun lagde for sine elever om hvordan hun har tenkt at elevene skal jobbe med videoene.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s