Modul 2: Baklengs planlegging

Dette er en god måte å planlegge undervisningen på, hvor man først og fremst tenker på hva som skal være elevens læringsutbytte, hvordan man gjenkjenner at de har lært – og deretter planlegger aktivitetene. Henning Fjørtoft på NTNU har laget et videoforedrag hvor han gjennomgår denne metoden og peker på hvorfor denne skiller seg fra en mer tradisjonell praksis. Bruk lenka under for å se foredraget som video.

Lenke til foredraget om Baklengs planlegging. (Lenker til en ekstern side.)

En tradisjonell tenkemåte handler om at;

  • læreren planlegger undervisningen
  • læreren starter undervisningen
  • når undervisningen nærmer seg slutten forbereder læreren en prøve eller en innlevering

Dette fører til at man (bare) tenker som en aktivitetsdesigner, hvor læreren stiller seg selv disse spørsmålene;

  • hvilke aktiviteter vil være morsomme og interessante i dette emnet?
  • hvilke prosjekter kunne interessere elevene i dette emnet?
  • hva slags prøver skal jeg gi, basert på innholdet som jeg har undervist i?
  • hvordan skal jeg gi elevene en karakter (og rettferdiggjøre den)?
  • hvor godt fungerte undervisningsaktivitetene?
  • hvordan gjorde elevene det på prøven?

Baklengs planlegging gjør at man endrer prosessen til følgende steg;

  • beskriv forventet læringsutbytte (kunnskaper, ferdigheter, forståelse)
  • bestem hvordan elevene skal dokumentere kompetansen og hvordan den skal vurderes (oppgaver og vurderingskriterier)
  • planlegg undervisningstimene (læringsaktiviteter, tekstutvalg, undervisning, filmer, klassebesøk osv.)

Dette fører til at man heller tenker som en vurderer, hvor læreren stiller følgende spørsmål til seg selv;

  • hva vil være tilstrekkelig og tydelig bevis for kompetanse?
  • hvilke vurderingsoppgaver forankrer undervisningen i læringsmålene?
  • hvordan gir vurderingsoppgavene fokus til undervisningen?
  • hva slags bevisformer dokumenterer kompetansen?
  • hvilke kriterier skal vi vurdere arbeidet og kvalitetsnivået ut fra?
  • kan vurderingen skille mellom de (elevene) som virkelig forstår, og de som bare synes å forstå?
  • forstår jeg hvorfor de (elevene) gjør feil?

Planlegge undervisning hvor man skal bruke teknologi.

Planlegge undervisning.pngNår man skal bruke teknologi i undervisningen kreves det også at man stiller seg selv noen spørsmål. Her er en liten sjekkliste. Teknologi i undervisningen vil bli drøftet grundigere i modul 8.

  • Start alltid med læringsmål, aldri med teknologi
  • Vil teknologien gjøre undervisningen bedre (mer effektiv, større læringsutbytte)?
  • Hvis jeg skal bruke teknologi, hvilke verktøy er tilgjengelige og mest «brukbare»?
  • Avgrensing – tid brukt må stå i forhold til forventet læringsutbytte

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


%d bloggers like this: