Modul 1: Skolen – hva nå?

Skolen er i endring, og det er kanskje på tide – for den har hengt igjen ganske lenge i forhold til store deler av arbeidslivet. Den henger litt for mye igjen fra tiden etter den industrielle revolusjon – hvor målet var å utdanne arbeidere til industrien. Man skulle sitte i ro og følge med, ta inn kunnskapen som ble formidlet.

I dag er det noen som sammenligner klasserommet med det å gå inn i et fly; sitt ned, se fram, fest setebeltet og slå av alt elektronisk utstyr. Selv om teknologien har kommet for å bli i skolen er det mange som ikke ønsker den velkommen. Men teknologi er kanskje det eneste som kan utjevne sosiale og geografiske forskjeller når det gjelder hva slags utdanning dagens unge skal få. De konkurrerer ikke bare lokalt, de konkurrerer på et globalt marked, og vi må gi dem forutsetninger for å klare seg.

Men selv om skolen har lang tradisjon i å utdanne er det slik at læring foregår på andre måter i dag. Spørsmålet er også om vi ønsker å utdanne mennesker til medarbeidere eller til entreprenører – forbereder vi elevene på livslang læring?

Så i den nye skolehverdagen; 

  • Hvordan støtter vi den endrede rollen for læreren? 
  • Hva er lærerens rolle? 
  • Hvordan hjelper vi elever med å oppdage sin(e) pasjon(er), interesser og drømmer? 
  • Hva er den viktigste læringen som skolen formidler til elevene? 
  • Hva er meningen/hensikten med skolen?
  • Hvordan tilpasser vi pensum til teknologier som barn allerede bruker (Internett, mobil, PC, spill osv.)? 
  • Hva gjør og hvordan ser en utdannet person ut i dag? – og i morgen? 
  • Hvordan kan vi støtte mer fleksibel læring i forhold til tid og sted? 
  • Hva er den essensielle praksis for lærere i et system hvor elevene lærer utenfor skolen?
  • Hvordan bør denne praksisen være? 
  • Hvordan sikrer vi at alle har lik tilgang til kvalitetsutdannelse og at alle får like muligheter? 
  • Hvorfor stritter vi imot endringer? 
  • Hvordan validerer eller evaluerer du uformell læring? 
  • Hvordan måler vi effektivitet i selvstyrt læring utenfor skolen? 
  • Hvordan skal vi gjøre skolen morsommere?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


%d bloggers like this: