Modul 1: Refleksjon – teknologi på egen skole

Hva mener du er viktigst eller mest riktig? Skriv en kort kommentar hvor du forklarer ditt standpunkt.

Skolen ønsker å øke bruken av teknologi for å møte krav om 21.århundrets ferdigheter, noe som er nødvendig i en voksende kunnskapsøkonomi. Skolen velger å investere i utstyr og opplæring av lærere. Rektor og skoleledelse forstår at dette betyr å utvikle undervisning og læringstilnærminger, og å støtte staben når det gjelder å tilegne seg nødvendige ferdigheter for å bruke teknologi. Hva vil være nødvendig i en slik situasjon;
Flere bøker og ressurser for å lære elevene hvordan de skal bruke teknologienElevene deltar flere egenregulerte prosjekter, tar del i diskusjoner og foretar egne undersøkelser

Mer undervisning og forklaring fra læreren

Profesjonell opplæring av lærerne for å utvikle ferdigheter for å støtte elevene i hvordan de kan ta ansvar for egen lærings gjennom f.eks. læringshastighet og type aktiviteter

 

Hva er det sterkeste argumentet for strategisk investering i ny teknologi i skolen;
Teknologi vil øke skolens effektivitet, men har begrenset bruk i noen fagTeknologi vil øke elevenes læring og lærerens effektivitet, men det må settes klare mål

Teknologi vil gjøre undervisningen mer motiverende for elevene, men vil ikke fundamentalt endre måten man underviser på i fagene

Teknologi vil hjelpe læreren i å bli mer effektiv, og forbedre samarbeid om læring mellom lærer og elev

 

Rektor har vært på en konferanse og sett et opplæringsopplegg som hun er svært interessert i å innføre på skolen fordi hun ser teknologien vil gi nye muligheter til å forbedre undervisning på skolen. Hun trenger råd om hva hun skal gjøre videre. Burde hun;
Organisere noen møter for å diskutere hva hun har lært, og sammen med skoleeier utvikle en plan for implementering av opplæringsoppleggetJobbe med lærere på skolen som viser tilsvarende entusiasme for prosjektet og oppmuntre dem til å hjelpe og overbevise kollegaer som kanskje har andre prioriteringer

Informer staben om opplæringen og oppmuntre dem til å velge hvor de trenger å starte ut fra sin kompetanse, deretter koordinere og støtte for å sikre at opplæringen er effektiv

Foreta en spørreundersøkelse i staben og se om det er noen felles oppfatninger om hva man burde i gang med slik at man kan bruke folks interesse til å sikre en systematisk tilnærming i opplæringen

Gå videre til neste side – IKT og læringsutbytte

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


%d bloggers like this: