Modul 1: Læringsmål og læringsprosess

Vi har ulike typer læringsmål;

  • Kunnskapsbasert – med fokus på hva elevene skal vite eller kunne, for eksempel fakta eller moralsk eller sosial kunnskap
  • Forståelsesbasert – med fokus på hva elevene skal forstå, for eksempel forstå hvordan fotosyntese foregår
  • Applikasjonsbasert – med fokus på hva elevene skal være i stand til å gjøre, for eksempel bruke en kalkulator for å gjøre beregninger, utføre eksperimenter eller gjennomføre spørreundersøkelser

Det er derfor viktig å tenke gjennom hva slags type mål man har for å velge riktig ressurs. Skal elevene vite, tro, forstå, være i stand til å gjøre, liste opp, sette pris på, føle osv.
Selve læringsprosessen kan rent skjematisk se slik ut:

læringsprosess

Se på tabellen under og vurder hva slags type ferdighet (21 århundrets ferdigheter) man opparbeider seg gjennom ulike typer aktiviteter;
LÆRINGSAKTIVITET LÆRINGSMÅL
Elevene bruker regneark for å vurdere konsekvenser av at boligrenta stiger fra 3% til 4%En gruppe elever bruker søkemotor for å finne relevant informasjon til en oppgave og utøver kildekritikk for å vurdere troverdighetLæreren bruker interaktiv tavle og presentasjonsprogram for å vise elevene hvordan de skal angripe en problemstilling som de jobber medElevene bruker videokonferanse for å diskutere klimaforandringer med en klasse i et annet land

Elevene deler ideer på et delt arbeidsområde slik at de kan jobbe med prosjektet i helgen og utveksle informasjon om progresjon med hverandre

Læreren lager en rekke ressurser inkludert lenker til nettsider og maler for å støtte elevene i et prosjekt, og som vil hjelpe dem med å finne en rekke mulige løsninger på problemet de skal løse

ProblemløsningKommunikasjon

Samarbeid

 

Lære gjennom demonstrasjon

 

Finne informasjon

 

Teknologistøttet kunnskapsbygging

Gå videre til neste side – refleksjon: gamle og nye læringsteknologier

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


%d bloggers like this: