Modul 1: Kort oppsummering

Hva er det som skaper en god lærer – drømmelæreren? Det er et av spørsmålene du har blitt bedt om å reflektere over i denne modulen. Det er ingen fasitsvar, men det forskning tyder på er at en lærer som bryr seg om elevene, som er engasjert og som ser elevenes prestasjoner som en vurdering av egen undervisningspraksis vil gi elevene bedre muligheter og et større læringsutbytte. Læreren må selvfølgelig også være faglig sterk. Det er i alle fall hevet over enhver tvil at læreren er en viktig person i klasserommet.

Samfunnet endrer seg, men skolen har ikke endret seg like mye. Dagens skole bærer preg av å være en etterlevning fra industrisamfunnet, hvor man skulle utdannes til arbeidere – og i mindre grad framtidens entreprenører og samfunnsutviklere. I dag stilles det andre krav, blant annet knyttet til digital kompetanse og 21. århundrets ferdigheter. Dagens elever skal få mulighet til å utvikle sitt potensiale, og de trenger å få utviklet gode digitale ferdigheter for å klare seg i et stadig mer digitalisert samfunn. 

Det finnes ikke mye forskning som direkte omhandler at bruk av teknologi fører til bedre læring. Teknologi i klasserommet handler nok i første omgang om å arbeide mer effektivt og støtte undervisningen. Her er det gevinster å hente, det er ingen tilfeldighet at de fleste arbeidsplasser i dag bruker teknologi.

Teknologi gir oss nye muligheter, men det betyr at vi må endre måtene vi jobber på. i modul 2 vil fokuset være hvordan man kan bruke teknologi til å jobbe mer effektivt.

 

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s