Modul 1: En god skole

Når samfunnet endrer seg må skolen endre seg også, men hva skal skolen gjøre? Hvordan skiller vi en god skole fra en mindre god skole?

En skole er ikke en øy, den befinner seg i et lokalsamfunn med lærere, elever, foresatte, næringsliv og andre – og den påvirker sine omgivelser akkurat som omgivelsene påvirker skolen.

Hvordan vet vi at skolen gir elevene det de trenger, og hvordan vet vi at skolen er en god skole? Hvilke behov har elevene, hvilke evner har lærerne, hvilke sosiale ferdigheter er nødvendige – dette er noen av spørsmålene som må besvares.

Skal man undervise i fag eller i tema, eller er det viktigste å lære elevene hvordan de lærer? Hva ønsker man å måle og måle seg mot?

Noen kjennetegn ved en god skole kan være;

  • at den ser sin plass i lokalsamfunnet, og bidrar til sosial og kulturell utvikling
  • at den raskt kan tilpasse seg menneskelige behov og endringer i samfunn og teknologi
  • at elevene ikke bare kan lese, skrive, regne, uttrykke seg muntlig og ha digitale ferdigheter – men at de velger å gjøre dette
  • at den måler sin egen suksess på måter som både elever, foresatte og lokalsamfunn ellers kan forstå og verdsette
  • at elever og foresatte alltid føler seg velkomne
  • at den ser at lærere, skoleledelse og foreldre er viktige for at elevene skal lykkes
  • at den er mer opptatt av kompetanse, holdninger og ferdigheter framfor å kun måle faktakunnskaper
  • at elevene går der for å utvikle sitt potensiale, ikke fordi de er nødt

Er du enig i disse kjennetegnene, og hvilke andre kjennetegn mener du karakteriserer en god skole?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s