Modul 1: Digital kompetanse


Det er ulike definisjoner på hva som er digital kompetanse. I Kunnskapsløftet snakker man om digitale ferdigheter som grunnleggende ferdighet på linje med å lese, skrive, regne og uttrykke seg muntlig. Ferdigheter kan raskt tolkes til å handle om redskapskompetanse, men hvis man ser på rammeverket som var ment som veiledning for læreplangruppene som reviderte kompetansemålene ser man at begrepet er tenkt i en videre forstand. ICIL (International Computer and Information Literacy Study) foretok en større undersøkelse i 2013 (ICILS2013) hvor man testet elevenes digitale kompetanse på områdene som sees i slidesharen over.

digitalkompetanseEt forslag til hvordan man kan definere digital kompetanse kan illustreres av denne figuren.

Redskapskompetanse
Med redskapskompetanse menes at man kan håndtere utstyret, for eksempel starte og avslutte programmer og utstyr, installere og oppdatere programvare, bruke tastatur, koble til prosjektor, enkel bruk av programvare og nettleser/søk osv.

Informasjonssøk og organisering
Internett er verdens største bibliotek, og da må man ha strategier for å finne og gjenfinne informasjon. Gode søkeferdigheter er viktig, blant annet at man kan gjøre avanserte søk og søk på fagspesifikke sider. Den enkleste formen for organisering (gjenfinning) er å bruke favoritterfunksjon i nettleser, mer avansert er å ha favoritter i nettskya, bruke sosiale bokmerker, bruke notatprogram og bruk av ulike kuratortjenester (f.eks. ScoopIt, RSS)

Kildekritikk og kritisk refleksjon
Med den store informasjonstilgangen er det viktig å kunne validere informasjonen man finner – hvem har skrevet den, er informasjonen troverdig? Mange unge sitter på eget rom og søker seg også fram til sider som er «farlige» for dem, f.eks. sider som omhandler skadelig slanking (pro-ana), hjelp til selvmord, erfaring med rusmidler, selvskading og ekstremistpropaganda – og trenger derfor å få «filtre i hodet».

Samarbeid og deltakelse
Skal man delta i samfunnet i dag kreves det at man har en del digitale ferdigheter, og stadig flere tjenester digitaliseres. Kollektivtransport, banktjenester, jobbsøknader, selvangivelsen – dette er noen av områdene som allerede har blitt digitalisert i større eller mindre grad – og flere vil komme. De som ikke klarer å håndtere teknologien må betale dyrt, enten i form av ekstra gebyrer (for eksempel hvis man prøver å betale en regning kontant i en fysisk bank i dag eller kjøpe en billett om bord på bussen) eller ved at de ikke får tilgang til informasjon og skjemaer som gjelder rettigheter man har (eks. søke om barnehageplass eller dagpenger). Sosiale medier har blitt en femte statsmakt, og hvis man ikke er tilstede har man små muligheter til å ytre seg i det offentlige rom. Samarbeid i forbindelse med arbeid er også viktig – det er knapt noen stillingsannonse som ikke nevner gode samarbeidsegenskaper som en ønsket kvalifikasjon.

Problemløsning
Ludvigsenutvalget peker i sin NOU «Elevens læring i framtidens skole» på at norske elever mangler problemløsningsstrategier. På arbeidsplasser allerede i dag forutsettes det at man skal være i stand til å være løsningsorientert og ikke gi opp hvis man møter en utfordring. Internett gir store muligheter for å søke etter svar eller hjelp, finne eksperter eller samarbeide med andre for løse problemer.

Kreativitet og utforsking
Teknologien gir store muligheter for kreativitet og utforsking, enten det handler om å produsere eller redigere multimodale produkter eller å bruke animasjoner og simuleringer. Kreativitet er viktig for å arbeide med problemløsing.

Sikkerhet (økonomiske transaksjoner, spam, virus)
Stadig flere handler på nett, og vi må sikre våre økonomiske transaksjoner slik at vi ikke risikerer å få tømt bankkontoen eller bli utsatt for andre typer økonomisk kriminalitet. Ondsinnede angrep (spam, virus, hacking) øker i omfang, og vi må lære oss å være naturlig skeptiske og til å håndtere denne type farer.

Nettvett og nettikette
Nettvett handler i stor grad om hva vi sier om oss selv – hvilket digitalt fotspor vi legger igjen på nett – og hvordan vi forholder oss til andre vi møter på nett. En årsak er økende grad av ID-tyverier. Nettikette handler om hvordan vi oppfører oss på nett.

Gå videre til neste side – 21. århundrets ferdigheter

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


%d bloggers like this: