Modul 1: Du – en drømmelærer

Introduksjon

Modul 1 vil gi et overordnet blikk over hva som er viktig når man skal tenke god læring og bruk av teknologi i undervisningen, og se hvordan endringer i samfunn og teknologi fører til at man må revidere sitt syn på hvordan undervisning skal foregå. Følgende to sitater kan være verdt å ta med seg, og samtidig stille spørsmål ved om den norske skolen har fulgt med i utviklingen:

The most dangerous experiment we can conduct with our chidren is to keep schooling the same at a time when every oher apect of our society is dramatically changing (Chris Dede, Harvard)
No society educates its young to live in a differens society (David Olson, University of Toronto)

Om vi skal kunne lære raskere og bedre, og arbeide smartere enn før, må vi utnytte de digitale tjenestene på andre måter enn hva de fleste gjør i dag. Vi må utnytte mulighetene for enklere og mer effektiv arbeidsdeling og koordinering. Det er en kjensgjerning at IKT så langt ikke har endret skolen i noen vesentlig grad, og at mange mener at «data» er en forstyrrende teknologi som gjør det vanskelig for elevene å beholde konsentrasjonen om det som er den egentlige oppgaven: å lære det de skal i henhold til læreplanen, og på den måten dette gjennomføres på av den enkelte lærer. Når det bringes til torgs forskningsmessig «bevis» på at IKT fører til dårligere læring, må en også ta måten disse læreprosessene er organisert på i betraktning når en skal vurdere nytten av slik forskning. Det er ingen overraskelse at IKT kan føre til dårligere resultater dersom en ikke endrer måten læring skjer på, men bruker ny teknologi på de gamle læreprosessene.

Og hva med de digitalt innfødte? Er det virkelig slik at disse er forskjellige fra oss digitale innvandrere? Hva med dem som bare i liten grad har tatt de nye multimedietjenestene i bruk? Hva med de tradisjonelle «gamlisene»? Er det plass til dem i skolen også, eller utvikles det en ny kløft eller nye digitale skiller mellom de digitalt innfødte og dem som ikke har vokst opp med samme forhold til teknologi? (tekst i kursiv er hentet fra kapittel 1 i boka «Smart Læring»)

Etter denne modulen skal du;

  • vite noe om hvordan skolen har utviklet seg gjennom tidene
  • se noen utfordringer med dagens skolepraksiser og forstå behovet for endring
  • reflektere over hva du mener kjennetegner en god lærer og hva som er god læring
  • fått innsikt i hvorfor det er viktig, både for elevene og deg, å arbeide med å utvikle digital kompetanse
  • forstå hva som menes med digital kompetanse og 21. århundrets ferdigheter

Gå til neste side – en drømmelærer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


%d bloggers like this: