IKT-ferdigheter man bør kunne

Gjennom prosjektet Digitalt Skulesamarbeid i Sogn og Fjordane har vi fått mange erfaringer, og nå når prosjektet nærmer seg sin sluttdato ønsker vi å gi noe tilbake som en takk for den gode mottakelsen vi har fått rundt om i fylket. Vi har derfor samlet ting vi har snakket om, presentasjoner vi har holdt og prøvd å gi et innblikk i IKT-ferdigheter vi synes man bør lære seg.  Resultatet har blitt en bok (IKT i Skulen – kva, kven, korleis og kvifor?)  som du kan laste ned i helhet her  (OBS: stor fil – 207 sider, så du får ha litt tålmodighet) eller du kan velge noen av temaene under.

I tillegg finner du boka  på issuu.com …på issuu kan du «bla», laste ned, bokmerke og finne lenke og embedkode hvis du vil bruke utgavene på egen hjemmeside, LMS osv eller du kan også finne boka som slides på Slideshare. Jeg har nå begynt på del2 – du finner bl.a tankekart over hvilke ferdigheter man bør lære på hvilke trinn under fanen digitale mål på toppen av bloggsiden.

Tema: Bakgrunnstoff digital kompetanse og sosiale medier

Tema: Hvordan komme i gang på egen skole

Tema: Ferdigheter og kunnskaper du bør ha for å  bruke PC’en som et arbeidsverktøy:

Tema: Informasjonssøk, kildekritikk og organisering:

Sikkerhet:

Måter å lære på:

Sosiale medier:

Tips av ulikt slag:

Advertisements

29 comments

  1. Eva, du er en produktiv reser. Har stor nytte av å sjekke ut din kunnskapsdeling!! Som konsulent jobber jeg ofte i skjæringspunktet prosjektledelse, endringsledelse og organisasjonskultur. All innovasjon, enten det er skole eller andre sektorer , handler veldig mye om evnen og viljen til endringsledelse.
    Du skriver jo mest om IKT i skolen, men jeg leser gjerne mer av hvordan du angriper endringsledelse som fagområde. Hvor har du forresten tatt bachelor’en knyttet til dette? Mulig du har skrevet det, men jeg har ikke fått det med meg.
    Hvilke innfallsvinkler har du til endringsledelse? teoretisk og praktisk?

  2. Har tatt bacheloren ved Høgskulen i Sogn og Fjordane (HSF). Det blir nok mest om IKT i skolen siden det er i den bransjen jeg befinner meg for øyeblikket – og da er det mye praktisk bruk, men endringsledelse og endringsprosesser er også aktuelt opp mot en endring av organisasjonskultur. Den er ganske interessant i forhold til å arbeide med profesjoner (litt samme for f.eks sykepleiere/leger). Jeg vet ikke helt om jeg skal definere meg som praktisk eller teoretisk – jeg tror jeg er en blanding 🙂 – og jeg har ganske klare formeninger om hva man ikke bør gjøre i alle fall. Dersom du er interessert finner du oppgaven på fanen Om denne bloggen eller du kan lese den på http://www.issuu.com/evabra (jeg hadde mye mer stoff så jeg føler den er litt amputert, men slik er det når man ikke klarer å begrense seg).

  3. Dette var utrolig matnyttig.
    Oversikten inneholder både påminninger, ideer og «oppvekkinger».
    Takknemlig for at du deler dette med andre.

  4. Utrolig kjekt å se lærere som har vært i skolen lenge ta seg tid og ork til å lære nye ting. Det er slik det bør være men som det bare ikke er. Bortsett fra deg. Jeg har en 8 åring i skolen og er sjokkert over at bruker av IKT er omtrent på nivå med da jeg var ung….feks at all kommunikasjon mellom skolen og hjemmet skal gå via et krøllete ark som ligger i bunnen av sekken og som kanskje/kanskje ikke når frem til meg som forelder.

  5. Takk for kommentar, men må nok for ordens skyld opplyse om at jeg ikke er lærer selv – jeg bare jobber med digital kompetanse i skolesektoren. Mange lærere er flinke til å tilegne seg, men som du selv sier er det en lang vei fram – kanskje spesielt innenfor IKT-området.

  6. Tilbaketråkk: Eva 2.0 kommer « Ung 3.0
  7. Jeg har brukt pensjonstiden min til å systematisere og bearbeide innhold fra Wikipedia. Det som ligger på nettet kan derfor brukes helt fritt. Adressen er: http://www.learnlearn.net

    Jeg ønsker nå å gå videre og kjøpe et program som har flere muligheter, spesielt innen begynneropplæringen. I norsk tenker jeg meg å starte med bilder med bokstaver spredt rundt. Ved å trykke på bokstavene vil tilsvarende lydfil åpnes. Barna drar så bokstavene bort til en
    ramme under bildet. Ved å føre musepekeren raskt over dem, vil de høre om ordet er riktig. Annen form for markering av riktig svar ville også være fint.
    Spørsmålet mitt er: Kjenner du til noe program med slike funksjoner som jeg kan kjøpe?

  8. Jeg vet ikke om det finnes et ferdig program hvor man kan lage slike, men det er fullt mulig å lage til selv med f.eks. notebook – som er programvare for smartboard. Ellers tror jeg kanskje dette er noe i retning av hva du mener: http://www.nkul.no/s1e
    Takk for kommentar 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s