Gjennom prosjektet Digitalt Skulesamarbeid i Sogn og Fjordane har vi fått mange erfaringer, og nå når prosjektet nærmer seg sin sluttdato ønsker vi å gi noe tilbake som en takk for den gode mottakelsen vi har fått rundt om i fylket. Vi har derfor samlet ting vi har snakket om, presentasjoner vi har holdt og prøvd å gi et innblikk i IKT-ferdigheter vi synes man bør lære seg. Resultatet har blitt en bok (IKT i Skulen – kva, kven, korleis og kvifor?) som du kan laste ned i helhet her (OBS: stor fil – 207 sider, så du får ha litt tålmodighet) eller du kan velge noen av temaene under.
I tillegg finner du boka på issuu.com …på issuu kan du «bla», laste ned, bokmerke og finne lenke og embedkode hvis du vil bruke utgavene på egen hjemmeside, LMS osv eller du kan også finne boka som slides på Slideshare. Jeg har nå begynt på del2 – du finner bl.a tankekart over hvilke ferdigheter man bør lære på hvilke trinn under fanen digitale mål på toppen av bloggsiden.
Tema: Bakgrunnstoff digital kompetanse og sosiale medier
- Hva er digital kompetanse?
- Slik kan man også se digital kompetanse (amerikansk def) – ikke med i boka
- Foresatte og innsynsrett
- Klasseromsledelse eller sanksjoner
- Digitalt innfødte?
- Ikke mye digitalt innfødte nei…
- 90-9-1-reglen (utfordringen med delingskultur)
- eLæring – fordeler og utfordringer
- Nettbasert undervisning – ikke med i boka (oppfølger til e-Læring, fordeler og utfordringer)
- Hvordan video vil endre framtidens klasserom
- Hva er sosiale medier og hvorfor er de så viktige
- Sosiale medier som kommunikasjonskanal mot elever/studenter
- Virtuelle verdener – stadig flere deltar, utfordringene vi møter, kompetanse for arbeidslivet?
- Anonym på nett?
- Digital mobbing
- Forslag til IKT-reglement og avtale elev-skole om bruk av skolens IKT-utstyr
- Homo sapiens, Homo faber og Homo ludens (digitalis) – og litt om læringsstrategier
- Dialog på tvers av generasjoner rundt etikk på nettet – ikke med i boka
- Mitt digitale fotspor – tips til hvordan man kan bevisstgjøre og visuelt vise hva man bruker nettet til (ikke i boka)
- Taksonomiverb – en poster med aktive verb, ikke med i boka
- Hva bør man minimum ha av programvare/utstyr i skolen – ikke med i boka
Tema: Hvordan komme i gang på egen skole
- LMS – veien til suksess (litt praktiske tips du bør tenke på ved implementering og litt om daglig drift)
- Eksempler på dårlig strategi for innføring av IKT (og litt om hvordan man kommer videre – se også «IKT i skolen – Mer enn bare kabler» for tips)
- Hvordan lære lærere teknologi
- Å lage gode digitale tester + Noe å tenke på før neste flervalgsoppgave (Multiple Choice) – ikke med i boka
- Ny vurderingspraksis
- 10 på topp-feil i undervisningen – ikke med i boka
- Forslag aktivitet: hvordan øke bevissthet rundt bruk av teknologi i skolen – ikke med i boka
Tema: Ferdigheter og kunnskaper du bør ha for å bruke PC’en som et arbeidsverktøy:
- Lese og lage pdf
- Hva er (hyper)lenker – og hvorfor og hvordan bruker vi dem? + Lage trykkfølsomt bilde (lage områder på bilde som fungerer som hyperlenker, ikke med i boka)
- Å zippe filer (komprimering)
- Hva er en URL og hva er en URL-forkorter
- Lage og dele skjermbilder
- Hvordan lage korte videoer hvor du forklarer noe eller spør om hjelp (skjermbildevideoer)?
- Hva er emoticons (se også Friske opp meldinger med tegn ♫ under tips av ulikt slag)
- Hva er tags og tagging
- Gode tips om å skrive og sende epost og Skrive en god emnelinje i epost (mye epost: Hendig program: Xobni)
- Hvordan og når skal man bruke lynmelding (IM) og SMS
- Å lage en ikke-lineær presentasjon og hvorfor
- Hvordan framstille tall grafisk
- Å gi filer gode navn – og litt om filendelser
- Å bruke «embed»-kode (sette video, lysbildeshow osv inn i blogg, LMS og wiki)
- Å kle på bokstavene (fonter) – ikke med i boka
- De mest brukte bildeformatene og hvordan man komprimerer bilder – ikke med i boka
- De mest brukte lydformatene og hvordan man komprimerer lyd (eks fra .wav til .mp3) – ikke med i boka
- Lage snarveier på skrivebordet -ikke med i boka
Tema: Informasjonssøk, kildekritikk og organisering:
- Søkemotorer – hvilke finnes og til hva?
- Diverse nettressurser (leksikon, video, ordbøker, oversettelse) – se også punktet over for interaktivt tankekart (bruk fullskjermvisning)
- Hva er gode søkeord og hvordan finne dem
- Hvordan referere til og lage litteraturliste for elektroniske medier (ikke med i boka)
- Tips for søkemotoren Google
- Hvorfor og hvordan lage en personalisert søkemotor
- Hvordan søke etter og finne bilder og samtidig ta hensyn til opphavsrett
- Hvordan søke etter og finne musikk og samtidig ta hensyn til opphavsrett
- Kildekritikk og kritisk refleksjon + Finn puslespillbitene (kildekritikk) med oppgaveforslag og presentsjon (ikke med i boka)
- Hvem skriver Wikipedia-artikler og når kan vi stole på dem
- Opphavsrett og åndsverk (Creative Commons)
- Organisere ved hjelp av RSS
- Organisere ved hjelp av kommunikasjonsaggregator (eks TweetDeck)
- Sosial bokmerking (oppdatert feb 2011: delicious er ikke i drift lenger)
- Tags og tagging
- Å bruke en webbasert kalender og hvorfor
Sikkerhet:
- Brukernavn og passord, IDtyveri
- Vilkår/betingelser og personvernerklæring
- Endre personverninnstillinger i Facebook
- GPS-sporing og hva betyr det for deg og meg
- Nettvett, nettikette og gode digitale spor
- Installere antivirusprogram (avast) – ikke med i boka
- Passordsafe (LastPass) – ikke med i boka
Måter å lære på:
- Wiki
- Ja til (pedagogisk) bruk av mobil i skolen
- Samskriving ved bruk av Etherpad
- Tankekart
- Blogg – OBS: se denne informasjonen fra Uninett/Personvernskolen i forhold til å pålegge elevene å skrive blogg + Mer om blogg i undervisningen (ikke med i boka)
- Webinar/webkonferanse – møter/undervisning på nett (Elluminate)
Sosiale medier:
- Dropbox – lagring og deling av filer på nett
- Dele bilder – enklere blir det ikke (pixavid)
- Dele presentasjoner – slideshare
- Twitter – microblogging og Frisk opp meldingene ved å bruke tegn ♫ (se også disse som ikke er med i boka: Ny tekstikette for Twitter og Flere tegn for Twittermeldinger)
- Twitter for klasserommet – Edmodo
- Å sette opp en kommunikasjonsaggregator (TweetDeck)
- Flickr – dele bilder
- Delicious
- Blogg + Mer om blogg i undervisningen (ikke i boka)
- Sosiale nettverk (se også Sosiale medier og virtuelle verdener under punktet Bakgrunnstoff lenger oppe på siden)
- Ning-nettverk – ikke med i boka
- Etherpad – samskriving – OBS: etherpad virker ikke lenger – du kan bruke ietherpad eller typewith.me
Tips av ulikt slag:
- Wordl – lek med ord (ordsky) + noen flere tips for wordl i skolen
- Pixlr – litt mer avansert bildebehandling med enkelt grensesnitt (ikke med i boka)
- Tintii – enkel, kreativ bildebehandling (color popping)
- Cutmypic – enkel bildebehandling
- PicPick – ta bilde av hele eller deler av skjermen på 1-2-3 og rediger enkelt
- Photovisi – lag flotte fotomontasjer raskt og enkelt – ikke med i boka
- Bilder du kan zoome inn/ut av (zoom.it) – ikke med i boka
- Å lage refleksjon av bilder
- Grubletegninger – skapt for refleksjon
- Lag ordpuslespill i Google Spreadsheet
- Skriv oppned – bare for moro skyld (fliptext)
- Lage innholdsfortegnelse og sette inn sidetall i word
- Lær deg noen snarveier
- Hvordan uttales det egentlig? (Forvo) – ikke med i boka
- Bruke tegneserie i undervisningen? (se også denne artikkelen fra eLearn om å bruke tegneserie i språkundervisningen)
- Lage animasjonsfilm på en enkel måte – Xtranormal
- Lag interaktiv poster online med Glogster (se også denne engelske nettsiden) Glogster for skole: http://edu.glogster.com/
- Bedre oversikt over epostene dine i Outlook med Xobni
- Frisk opp lynmeldinger med tegn ♫
- Photostory (digital bildefortelling) og noen tips til tema + Noen tips til andre program for presentasjoner av ulikt slag + slik lager du film i photostory (pdf – ikke med i boka)
- Eks på bruk av flere digitale verktøy (internettsøk, regneark) – ikke med i boka
- Eks på bruk av Google Earth, skjermvideo og lydredigering – ikke med i boka
- Lær den store gangetabellen på under 2 minutter – ikke med i boka
- Wallwisher – virtuell oppslagstavle med tips for bruk i skolen – ikke med i boka
- Issuu – lag bøker og magasiner du faktisk kan bla i på nettet – ikke med i boka
- Spill slagskip – koordinatsystem på en morsom måte (kompetansemål, 4.trinn matematikk) – ikke med i boka
- Undervisningsopplegg: Innovasjon – (tips til tema + mange digitale kompetanser tatt med) – ikke med i boka
- Lag et lydbilde og et par andre kreative tips innenfor kunst og musikk – ikke med i boka
- Bruk forstørrelsesglass på skjermen (Virtual Magnifying Glass) – ikke med i boka
- Undervisningstips: simuleringer (eks pendel-laboratorium) – ikke med i boka
- Pengeby – økonomiforståelse for barnetrinnet (pengeverdi, dyrt/billig, først/sist, mus, piltaster) – ikke med i boka
- Å lage trykkfølsomme bilder til bruk på nett (hvor områder i bilder fungerer som hyperlenker) – ikke med i boka
- Undervisningstips: Og dermed pasta! (barnetrinn – tverrfaglig) – ikke med i boka
- Undervisningstips: Drodletegninger (språkfag) – ikke med i boka
- Lage «såpebobler» i powerpoint – ikke med i boka
- Undervisningstips: webquest – Askefast i Oslo + webquest: kort intro – ikke med i boka
- Undervisningstips: tilgjengelighet – ikke med i boka
- Tilpass utskrift av nettside (printwhatyouwant) – ikke med i boka
- Lag ressurshefte (bokskaper i Wikipedia) – ikke med i boka
Eva, du er en produktiv reser. Har stor nytte av å sjekke ut din kunnskapsdeling!! Som konsulent jobber jeg ofte i skjæringspunktet prosjektledelse, endringsledelse og organisasjonskultur. All innovasjon, enten det er skole eller andre sektorer , handler veldig mye om evnen og viljen til endringsledelse.
Du skriver jo mest om IKT i skolen, men jeg leser gjerne mer av hvordan du angriper endringsledelse som fagområde. Hvor har du forresten tatt bachelor’en knyttet til dette? Mulig du har skrevet det, men jeg har ikke fått det med meg.
Hvilke innfallsvinkler har du til endringsledelse? teoretisk og praktisk?
Har tatt bacheloren ved Høgskulen i Sogn og Fjordane (HSF). Det blir nok mest om IKT i skolen siden det er i den bransjen jeg befinner meg for øyeblikket – og da er det mye praktisk bruk, men endringsledelse og endringsprosesser er også aktuelt opp mot en endring av organisasjonskultur. Den er ganske interessant i forhold til å arbeide med profesjoner (litt samme for f.eks sykepleiere/leger). Jeg vet ikke helt om jeg skal definere meg som praktisk eller teoretisk – jeg tror jeg er en blanding 🙂 – og jeg har ganske klare formeninger om hva man ikke bør gjøre i alle fall. Dersom du er interessert finner du oppgaven på fanen Om denne bloggen eller du kan lese den på http://www.issuu.com/evabra (jeg hadde mye mer stoff så jeg føler den er litt amputert, men slik er det når man ikke klarer å begrense seg).
Dette var utrolig matnyttig.
Oversikten inneholder både påminninger, ideer og «oppvekkinger».
Takknemlig for at du deler dette med andre.
Det var hyggelig å høre – mange takk 🙂
Utrolig kjekt å se lærere som har vært i skolen lenge ta seg tid og ork til å lære nye ting. Det er slik det bør være men som det bare ikke er. Bortsett fra deg. Jeg har en 8 åring i skolen og er sjokkert over at bruker av IKT er omtrent på nivå med da jeg var ung….feks at all kommunikasjon mellom skolen og hjemmet skal gå via et krøllete ark som ligger i bunnen av sekken og som kanskje/kanskje ikke når frem til meg som forelder.
Takk for kommentar, men må nok for ordens skyld opplyse om at jeg ikke er lærer selv – jeg bare jobber med digital kompetanse i skolesektoren. Mange lærere er flinke til å tilegne seg, men som du selv sier er det en lang vei fram – kanskje spesielt innenfor IKT-området.
Jeg har brukt pensjonstiden min til å systematisere og bearbeide innhold fra Wikipedia. Det som ligger på nettet kan derfor brukes helt fritt. Adressen er: http://www.learnlearn.net
Jeg ønsker nå å gå videre og kjøpe et program som har flere muligheter, spesielt innen begynneropplæringen. I norsk tenker jeg meg å starte med bilder med bokstaver spredt rundt. Ved å trykke på bokstavene vil tilsvarende lydfil åpnes. Barna drar så bokstavene bort til en
ramme under bildet. Ved å føre musepekeren raskt over dem, vil de høre om ordet er riktig. Annen form for markering av riktig svar ville også være fint.
Spørsmålet mitt er: Kjenner du til noe program med slike funksjoner som jeg kan kjøpe?
Jeg vet ikke om det finnes et ferdig program hvor man kan lage slike, men det er fullt mulig å lage til selv med f.eks. notebook – som er programvare for smartboard. Ellers tror jeg kanskje dette er noe i retning av hva du mener: http://www.nkul.no/s1e
Takk for kommentar 🙂