Skrive historier fra bilder

Det nye året er i gang, og her er et forslag til aktivitet med bruk av bilder fra kjente kunstnere. Man kan variere vanskelighet gjennom type bilder man bruker og hvor mye skriftlig arbeid man krever – jeg har nok mest tenkt mellomtrinn i denne aktiviteten.

Elevene skal kunne:
• Skape en historie basert på et bilde gjennom å identifisere karakterer, omgivelser – og eventuelt konflikt og løsning på konflikten
• Lage en kort historie med begynnelse, midtstykke og slutt
• Skrive en dialog med riktig tegnsetting
• Bruke adjektiver korrekt

Også bilder er historier, på samme måte som tekst, video, animasjoner o.l. Noen ganger kan man tenke seg at bildene er stillbilder fra en film. La elevene besvare spørsmål som:
• Hvor skjer dette (geografisk plassering)?
• Skjer det inne eller ute?
• Skjer det i fortid, nåtid eller framtid?

Elevene må kunne forklare sine synspunkter, og peke på «bevis» i bildet for hvorfor de mener at dette er korrekt.

Be deretter elevene om å peke ut karakterene (menneskene) i bildet og beskrive dem og hva de gjør. La dem tenke over hvem som er hovedpersonen dersom det er flere mennesker i bildet, og hva slags relasjon det er mellom karakterene man ser. Be elevene tenke over hva de tror karakterene ville sagt.

La elevene komme med forslag til hvorfor man har valgt å avbilde akkurat dette, og hva som kan ha skjedd tidligere (før bildet ble malt). La dem eventuelt prøve å definere en konflikt, og forklare hvorfor de mener at det er en konflikt her. Elevene kan også komme med forslag til en løsning på konflikten, og forklare hvorfor de tror at dette blir løsningen (finnes det noe i bildet som kan gi noen spor?).

Diskuter gjerne hvordan kunstneren har brukt ulike teknikker for å få fram en bestemt stemning eller følelse. Handler det om fargebruk, linjer, former osv.?
La elevene skrive en kort historie. De må først finne substantiver og adjektiver fra bildet som de ønsker å bruke, de kan sette opp alle de finner i et kolonneskjema. Deretter kan de bruke en storyline for å lage en skisse til historien. Setningene skal bruke preposisjoner for å angi hvor objekter og karakterer befinner seg i bildet. La elevene skrive setninger som de tror karakterene ville sagt til hverandre (skape dialog). Historien skal ha en begynnelse, et midtstykke med et klimaks, og en avslutning. I storylinen kan de eventuelt bruke bildet som midtbilde, og prøve å tegne hva som har skjedd før og hva som vil skje etterpå som en støtte for å lage fortellingen.

For å finne bilder kan du bruke Google Art Project, f.eks. dette bildet av Claude Monet. Da blir de også kjent med noen av de store kunstnerne i historien. Alternativt kan de selv velge seg ut et bilde, men da bør du sette en tidsramme for hvor lenge de kan lete etter et egnet bilde før de begynner med oppgaven. I Google Art Project kan du zoome inn på bildene og oppdage detaljer.

monet

I et slikt bilde kan man se det er fire karakterer; to kvinner, som sannsynligvis er ute med sine barn. Det skjer utendørs, og om sommeren siden blomstene (valmuene) blomstrer. Man kan se at dette er et motiv fra fortiden basert på antrekkene de har. Det er kanskje vanskeligere å plassere det rent geografisk hvis man ikke har noe kjennskap til Monet fra tidligere – men elevene vil kanskje klare å plassere det i Europa, og på litt sydligere breddegrader enn vi befinner oss – men kanskje ikke helt «syden». I forhold til konflikt kan man spekulere i om de to kvinnene har blitt uvenner siden de går et stykke fra hverandre, eller kanskje kjenner de hverandre ikke i det hele tatt? Er de på vei et sted fra huset som man kan se i bakkant, eller skal de bare gå en tur og returnere – og i så fall hva er årsaken til dette?

Det er mange spørsmål man kan stille seg, og det er (mangel på) fantasi som setter grensene. For å øve språk kan man finne mange substantiv og adjektiv i bildet, og øve på tegnsetting gjennom å beskrive bildet, lage historier og dialoger.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s