Bærekraftig utvikling (#klimaseminaret2017)

I dag har jeg fulgt med Klimaseminaret 2017 med et halvt øye, via videostream. Jeg synes det er bra å få mulighet til å være deltaker uten å være fysisk tilstede – spesielt siden mange av disse arrangementene finner sted i Oslo, og det er faktisk ikke alle som bor der.

Noe av det som slår meg er at flere i løpet av dagen har antydet, og mer direkte, stilt spørsmålet om læreplanene står i veien for undervisning om bærekraftig utvikling. Jeg er ikke helt uenig. Det er typisk tverrfaglig tema, og da må faktisk undervisningen skje tverrfaglig – og ikke i enkeltfag – for å få fram alle aspekter.

Dette er faktisk ikke helt ulikt det jeg skrev allerede for 3 år siden (ganske nøyaktig faktisk, ser jeg lastet opp 15. oktober 2014):

Arbeidet med fagfornyelsen pågår, og det har gjennom dagen blitt oppfordret til å melde inn synspunkter til arbeidet – f.eks. kommentere kjerneelementer som er foreslått i fagene. Det har også vært flere oppfordringer til å komme med innspill på hva som skal ut – det er jo slik at noe må ut dersom noe nytt skal komme inn. Forrige dagen sendte jeg faktisk inn en kommentar selv under temaer på tvers av fag, og jeg planlegger å kommentere noe på kjerneelementer i samfunnsfag i tillegg. Det jeg sendte inn var:

1. Temaer på tvers av fag

I tillegg til innspill på kjerneelementer i fagene, ønsker vi også innspill på hvordan temaer ivaretas på tvers av fagene. Det er særlig verdifullt med innspill om hvordan vi kan utvikle kjerneelementer og tenke helhet i arbeidet som kan bidra til prioritert innhold i alle fag.

I det videre arbeidet med kjerneelementene ønsker vi å se nærmere på temaer og ferdigheter som gjelder flere fag, vurdere hvor det er overlapp og diskutere prioriteringer av innhold og omfang på tvers. Det er viktig at det er en viss likhet i måten fagene uttrykkes på i læreplanene. Målet er å sikre et helhetlig læreplanverk som har et prioritert og omforent innhold for hvert fag, og for alle fagene som helhet.

Du kan i tillegg gi innspill på ett eller flere fag. Om du skal svare på flere fag, kan du trykke på Lagre og send inn til slutt. Vi ser frem til lese dine/deres innspill.

2. Innspill

I læreplanverket skal vi få til god helhet og sammenheng i fag og på tvers av fagene. Har du noen innspill for å få til dybdelæring og sammenheng på tvers av fagene – basert på skissene?

Under det fagovergripende temaet Folkehelse og  livsmestring kan et eksempel på helhet og sammenheng være spørsmål rundt seksualitet, kjønnsidentitet og kjønnsroller.

  • I naturfag vil utgangspunkt være den fysiologiske utviklingen, og hva som legges i begrepene kjønnsidentitet og seksuell orientering.
  • I samfunnsfag vil man kunne diskutere hvordan kjønnsroller blir framstilt i mediene, oppfatning av egen rolle i samfunnet, spørsmål knyttet til likestilling, forskjellen på kjærlighet og uønsket seksuell kontakt (og seksuelle overgrep).
  • I KRLE vil man kunne ta opp toleranse for (seksuell) ulikhet, (familie)relasjoner. I musikk hvordan kjønn framstilles (tekster, videoer, sceneopptredener, dans).
  • I K&H om tradisjonelt syn på kjønnsroller.
  • I norsk gjennom å lese tekster som framstiller ulike faser av livet, ulike seksuelle orienteringer, ulike familieformer – og ulike sjangre (sarkasme, ironi, humor) som framstiller temaer – og vurdering av framstillinger av disse punktene i mediene (massemedier, sosiale medier).
  • I engelsk kan man finne informasjon og tekster på engelsk, og se hvordan språket som brukes er både en følge av og en konsekvens av samfunnets utvikling.
  • For alle fag ligger i bunn perspektivmangfold, kritisk refleksjon, etisk refleksjon, selvrefleksjon, informasjonsinnhenting, kommunikasjon, sammenhenger, årsak-effektforhold o.l. I tillegg kan man jobbe med (digital) dømmekraft, produksjon og samarbeid.

 

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s