Snart #NKUL

Tiden går fort, og jammen er det ikke snart tid for NKUL igjen. Jeg skal ha foredrag selv, på torsdagen, så jeg planlegger å komme tirsdag og reise igjen fredag. Alltid hyggelig å møte gamle og nye kjente, og ikke minst blir moro med TeachMeet igjen på onsdagskvelden (med påfølgende sosialt på Mikrobryggeriet – i alle fall antar jeg at det blir møteplass denne kvelden). Jeg har meldt inn både 2- og 5-minutters foredrag – og for de som ikke kjenner til prinsippet er det altså slik at man kan melde inn inntil to foredrag (2 og/eller 5 minutter langt). Det blir loddtrekning mellom innmeldte foredrag – så man vet ikke om man skal på scenen eller ikke før trekningen er overstått. Jeg håper det er meldt inn mange og spennende foredrag. Jeg har en plan for mine egne, men plutselig endrer jeg litt mening og gjør om på innholdet – så jeg får vel helst si at det ikke er helt avgjort hva som blir tema riktig ennå.

Noe av det jeg garantert kommer til å snakke noe om i løpet av disse dagene er dybdelæring, og derfor legger jeg ved enda et eksempel knyttet til matematikk – og minner igjen om den lille viktige detaljen med å kunne forklare hvorfor ens forslag til løsning er det beste alternativet – det handler om å reflektere over egen læring (metakognisjon). Jeg skal snart komme med eksempler på tilsvarende opplegg i andre fag, men har blitt hengende litt i matematikken de siste dagene.

Legg igjen en kommentar

