Arbeide med dybdelæring

Dybdelæring er et buzzord om dagen, og som hyppig kommer opp på konferanser og debatter. Utfordringen er at mange ikke vet helt hvordan de skal forstå begrepet og arbeide praktisk med dybdelæringen. Noe av det viktige – mener jeg – er hva slags spørsmål som stilles, og det er noe jeg har hatt fokus på i flere år allerede og som jeg har prøvd å fremme gjennom å lage mange refleksjonsoppgaver. Jeg arbeider på videre med å fremme denne type oppgaver i Munin.buzz – og håper vi snart skal viser dere hva vi jobber med «på baksiden». Inntil videre håper jeg dere liker artikler og oppgaver som ligger som åpne læringsressurser. Jeg har stor tro på å bruke aktualiteter inn i fagene for å skape relevans og motivasjon.

Dybdelæring har noen komponenter som er allment akseptert, og en tabell som ofte vises er denne:

I undervisningsopplegget under handler det om problemløsing, kreativitet og metakognisjon. Opplagt er kanskje hva som handler om problemløsing – man skal lage en eske med lokk hvor det er plass til 12 bokser. Kreativiteten handler om å kunne visualisere hvordan boksen ser ut når den er brettet helt ut, og å finne løsninger på hvordan boksen skal se ut. Man kan tenke seg at boksene for eksempel kan være plassert i 2*6, 3*4 eller 1*12 i boksen. Kanskje noen prøver seg på en rund boks. Måten den settes sammen på er også utgangspunkt for kreativitet. En vanlig firkantet boks vil for eksempel kunne ha hele lokket på en side, eller at lokket utgjøres av en halvpart fra hver side. Enda mer komplisert tegning om man tenker seg at boksen ikke skal limes, men ha flaps som går inn i hverandre for å låse. Matematisk sett er det mange utfordringer i forhold til mål. Metakognisjonen er kanskje det de fleste overser – det å reflektere rundt egen læringsprosess. I dette tilfellet blir metakognisjon uttrykt som det å kunne forklare (for produsenten) hvorfor den esken man selv har laget er den som er best løsning.

De siste dagene har jeg publisert flere undervisningstips som handler om problemløsing, kreativitet og metakognisjon – alle knyttet mot matematikk.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s