Rike oppgaver

I går fikk jeg et spørsmål om hva jeg la i begrepet «rike oppgaver», og jeg måtte tenke meg litt om hvordan jeg egentlig definerte dette for meg selv. I hodet var det egentlig ganske klart for meg hvordan rike oppgaver så ut, men å prøve å definere dette for en annen var vanskeligere. Når jeg lager denne type oppgaver tar jeg utgangspunkt i presentasjonen «spørsmål på ulike nivåer» som er nederst i innlegget – og prøver å lage oppgaver som belyser et problem fra flere sider, og ved å bruke i hovedsak de tre øverste nivåene i taksonomien (analyse, syntese og evaluering). Etter å ha gjort noen søk for å se hva andre mener, og tilpasse dette til hva jeg mener – så har jeg satt ned disse punktene for meg selv:

Rike oppgaver

  • er problemløsningsoppgaver som krever tenking og refleksjon – oppgaver som fremmer dybdelæring
  • er oppgaver som består av reelle problemer fra den virkelige verden og som forbinder det man lærer i klasserommet med den virkelige verden
  • er oppgaver som krever at man identifiserer, analyserer og kommer med flere løsningsstrategier og/eller løsningsforslag – noe som fører til at man tilnærmer seg et problem på flere måter og/eller med flere verktøy
  • er oppgaver hvor elever jobber sammen om å løse problemet (samarbeid)
  • er komplekse oppgaver som sjelden har kun en riktig løsning (kreativitet)
  • er oppgaver som det tar tid å løse og som krever anstrengelse (selvregulering)
  • er oppgaver som introduserer viktige ideer, begreper og/eller konsepter
  • må ha en lav terskel – alle må kunne komme igang og kunne jobbe med den
Legg igjen en kommentar

