Videotilbakemelding – erfaringer

Etter en dag i Stavanger hvor jeg har snakket om digitale læremidler har jeg fått satt meg ned og lest tilbakemeldinger på hvordan studenter ved IKTPEDMOOC (Høgskolen i Østfold) har reagert på å få videotilbakemelding. Opplegget har vært en innlevering hvor studentene skal levere et undervisningsopplegg som omhandler en eller flere av de grunnleggende ferdighetene. Dette er også en peer-to-peer-review, altså at hver student får tildelt to andre sine oppgaver og skal vurdere disse ut fra et vurderingsskjema. Det er et arbeidskrav som må være godkjent. Denne gangen gjorde vi et lite forsøk som gikk ut på at jeg i tillegg ga en kort videokommentar til innleveringene. Det betyr at jeg har lest samtlige oppgaver som er levert inn og kommentert – og hvor jeg tidvis også har kommentert på kommentarer fra studentene som har vurdert. Der hvor det har vært naturlig har jeg gitt noen tips til undervisningsoppleggene som er skissert, jeg har kommentert ting jeg syntes var bra – og selvfølgelig også kommentert det jeg syntes var mindre bra eller som har vært litt merkelige. Jeg ba deretter om at de kunne tenke over forskjellen på å få en skriftlig tilbakemelding og det å få en videotilbakemelding. Dette er nemlig en oppvarming til at de selv skal gi videotilbakemelding i neste peer-to-peer-oppgave. Her er de første kommentarene til videotilbakemeldingen hentet fra vår Facebookside for dette MOOCet.

  • Takk. Jeg føler at en videokommentar blir mer personlig . En føler seg mer sett og det rr viktig for elevene mine også. en skriftlig tilbake gir ikke det samme
  • Enig i at det virker mer personlig. I tillegg tror jeg en del elever som kanskje ikke leser skriftlige tilbakemeldinger er mer tilbøyelig til å se en tilbakemelding på video 🙂
  • Helt enig, blir mer personlig.
  • Personlig og virkelig en reflektert vurdering 👍 For min del hadde det vært en fordel å gjort modul 6 før modul 4 😀
  • Bedre med denne typen tilbakemelding ja! Meir personlig, eg viet kommentaren større interesse enn det eg ofte vier skriftlige.
  • Takk for personlig og direkte videokommentar. Det gir eleven (i dette tilfellet meg) en opplevelse av å bli sett, og dermed føles det skriftlige arbeidet mer meningsfylt.
  • Jeg foretrekker skriftlig tilbakemelding, som er lettere å bearbeide og reflektere i forhold til. I tillegg er det mye kjappere å repetere. Video tar for lang tid – jeg blir rastløs som mottaker. Skulle jeg brukt dette i forhold til elevgruppa mi, hadde jeg valgt ut under 20% av dem; da med hovedfokus på elever som strever med tekst.
  • Takk for video tilbakemelding, den er konkret og klar og forholde seg til, jeg likte denne formen for vurdering godt.
  • Tusen takk for personlig og god tilbakemelding! Du gir meg også et konkret forslag til en aktivitet jeg også kan vurdere å ta i bruk hvis opplegget skal brukes 🙂 På denne måten vet jeg at du har lest og satt deg inn i oppgaven min, og på den måten føler jeg meg sett 👍
  • Jeg likte det veldig godt 🙂 Personlig og fint!
  • Synes det var stas med videotilbakemelding! Mer personlig og jeg sitter igjen med en følelse av at du virkelig har satt deg inn i oppgaven min. I forhold til yngre elever (barn) er det også lettere å formulere seg muntlig enn skriftlig på en måte som gjør at de forstår hva du mener.
  • synes dette var en veldig fin måte å få tilbakemelding på. Oppleves som personlig og samtidig fått meg til å tenke på andre muligheter enn det hadde vært om jeg kun hadde lest en skriftlig kommentar.
  • En veldig hyggelig, konstruktiv og informativ tilbakemelding. Dette er virkelig noe jeg kommer til å ta i bruke neste år da elevene får 1-1 pc. Gode tips på forbedringer fikk jeg også. 🙂
  • Supert med en kort og konkret tilbakemelding, funker bra med video

De to neste dagene blir jeg i Skiptvet, hvor vi skal arbeide videre med implementeringen av Office365 før turen igjen går hjemover. Neste uke oppfølging av de 50 barnehagene som har kompetanseheving gjennom samlinger og deltakelse i IKTMOOC – den siste samlingen før dette kurset er ferdig.

Legg igjen en kommentar

