Kultur [undervisningstips]

Da er jeg tilbake etter en liten ferietur og er klar for ny innsats. Det har vært en helt analog uke siden min telefonoperatør tydeligvis ikke har avtale i USA – så jeg har vært helt uten kontakt med omverden mens jeg har vært borte. Av og til er det også helt greit, mobilen har bare ligget avslått – selv om det nå straffer seg når jeg er hjemme igjen, nå renner det inn med eposter som skal besvares. Selv om jeg har vært uten kontakt med omverden har takk og pris mine reisefeller ikke vært det. Det ble nemlig en litt raskere avreise enn planlagt. Vi hadde surret med hjemreisen, og tenkte at vi skulle reise natt til lørdag – og planlagt i forhold til det. Akkurat når vi tenkte å legge oss torsdag kveld kom det melding fra Norwegian hvor det stod «Velkommen om bord» – og da ble det en bråvekker; kanskje det var natt til fredag vi skulle reise? På dette tidspunktet var det 3 timer til flyet skulle reise, og etter en kort sjekk viste det seg at det faktisk var dette flyet vi skulle med – og ikke det som gikk 27 timer senere…Full fart med pakking, utsjekking og levere bil – før vi fire voksne kom oss på flyplassen og fikk sjekket inn. Det gikk bra, og godt var det – det var nemlig fullt på flyet neste dag, og dette kunne fort ført til en ekstrakostnad på 25 – 30.000 i nye billetter og overnatting. Reiseforsikring dekker nemlig ikke dumhet, så dette måtte vi ha dekket selv. Men alt vel – og hjemme i god behold før det blir ut på farten igjen allerede på mandag. Da blir det et par dager i Skiptvet, deretter en dag i Sigdal før turen går hjem igjen.

Noe annet som jeg jobber mye med om dagen er Munin.buzz. Jeg er veldig glad for å få positive tilbakemeldinger på innhold og bruk i skolen fra folk rundt omkring i landet, og som ser hvordan dette nettstedet kan brukes i undervisningen. En av de siste artiklene der handler om kultur, og her kan man jobbe med ulike fag og samtidig arbeide med digitale ferdigheter. Saken handler om at kulturarven skal dokumenteres, og Kulturrådet ber derfor om at man laster opp videoer, bilder og tekst som handler om immatriell kulturarv – kulturarv fra ditt eget område.

Jeg tenker at her er det mange muligheter til bruk i undervisningen. Først og fremst handler det om å kartlegge hva som kan være kulturarv fra eget område – kanskje det er historier, musikk eller tradisjoner som kan dokumenteres. Deretter handler det om å presentere dette gjennom å bruke multimodale produkter – noe som kan være en fin øvelse i digitale ferdigheter, samtidig som jeg tenker at dette også dekker norskfaglige kompetansemål. Under artikkelen har jeg satt på kompetansemål jeg mener kan være aktuelle – og her finnes kompetansemål fra KRLE, mat og helse, samfunnsfag, norsk og musikk. I tillegg til dette kan man tenke seg at det å jobbe med å skape et multimodalt produkt også vil omfatte 21. århundrets ferdigheter som problemløsning, kreativitet, samarbeid og kommunikasjon – og om det legges til rette for det kan man også tenke seg selvregulering (bestemme egen prosess og tidsbruk) og eventuelt egenevaluering (krever at man har laget vurderingskriterier som elevene kan måle sin innsats etter). Gjennom å laste opp sitt bidrag vil også aktiviteten føre til at man lar produktet leve utenfor klasserommet, noe vi pleier å regne som høyt på skalaen for problemløsning (komme til nytte for andre). Jeg håper derfor mange benytter denne muligheten for å jobbe med denne aktiviteten.

Tidligere har jeg skrevet noe om digital storytelling her:

Videoen under har jeg hentet ut fra IKTpedmooc (Høgskolen i Østfold) fra modulen sammensatte tekster. Videoen er laget av Pål Lennart Hornet i 2011 i forbindelse med hans Masteroppgave i IKT i Læring ved Høgskolen på Stord og har først et historisk perspektiv på utviklingen av sammensatte tekster – og deretter noen tips til hva man skal tenke på når man skal produsere slike. Jeg anbefaler også å ta en titt på IKTplan.no hvor det finnes mange gode tips og retningslinjer for å lage multimodale produkter under produksjonsmålene.

 

Legg igjen en kommentar

