Grønne klasserom?

I dag har jeg sett noen flere videoer på ted.com, og disse minnet meg om egne skoledager – hvor vi også hadde tilbud om skolehage. Jeg vet ikke om slike fortsatt eksisterer, men jeg var i skolehagen flere ganger i uka gjennom flere år – mest fordi min far var skolehagelærer, det førte nok til at jeg hadde adskillig flere timer der enn de fleste andre elever på skolen. Også om sommeren måtte jeg avgårde; det var vanning, luking og tynning. Jeg husker også hvor stolte mange var over å komme hjem med grønnsaker om høsten, da ble innhøstingen fordelt etter hvor mange timer som var lagt ned av arbeid både vår og høst. Av og til måtte jeg være med på arrangementer som handlet om «grønt» – hvor det ble vist fram ulike typer grønnsaker fra skolehagen. Der hadde vi tidvis konkurranser – og jeg husker spesielt en gang hvor vi hadde lagt fram rosenkål, og hvor mange valgte alternativet «hodekål» som svar på hva dette var. Saker som pastinakk, grønnkål og knutekål var andre ting mange hadde problemer med å plassere korrekt.

Det førte i alle fall til at vi fikk kjennskap til en rekke grønnsaker, frukt, bær og blomster – samtidig som vi var nødt til å jobbe for å høste. Som man sår, høster man – det kunne vært slagordet. Jeg tror ikke dette er dårlig lærdom å ha med seg.

Videoen under handler om hvordan en lærer har tatt initiativ til å dyrke planter – både innendørs og utendørs – for utdanning og for helse. En annen video handler om hvordan man kan dyrke planter innendørs – såkalt window farming. En tredje video handler om å dyrke ren luft – kanskje også noe å tenke over i klasserommet.

Jeg håper noen blir inspirert og at vi ser dyrking av både grønnsaker på skolene framover – grønnsaker som kan bli spist av elevene – enten organisert gjennom kantine, at de får med seg hjem eller at det brukes i mat og helsefaget.

Legg igjen en kommentar

