God og dårlig praksis

Jeg ser både den ene og den andre ytterkanten når jeg reiser rundt, og får mange gode eksempler på både god og dårlig praksis fra nettverket mitt. Ofte handler dårlig praksis om, i alle fall når det gjelder integrasjonen teknologi og pedagogikk, om at man ikke har nok kompetanse – og man gjør ting i god tro og med de beste intensjoner. Likevel blir det noen ganger veldig feil. Utfordringen er ofte å si fra, da blir det lett en skyttergravsituasjon – hvor den andre har et behov for å rettferdiggjøre og forsvare sine handlinger framfor å se muligheter til å jobbe annerledes. Jeg har tatt fram noen eksempler jeg har fått på dårlig praksis, og viser også fram en video under som elevene på Rothaugen har laget for å fortelle noe om hvordan de jobber – og de representerer derfor mer det jeg mener med god bruk av teknologi. Selv om man kan stille spørsmål ved om det gir et bedre læringsutbytte enn å jobbe uten teknologi, så tror jeg at de i alle fall har fått et mer reflektert syn på fagstoffet og at de har fått med mer dybdelæring og flere av de ferdighetene for 21. århundret enn andre. Dette vil først komme til uttrykk når eksamenformen endres og at man også måler dette framfor at det primært handler om reproduksjon av fakta i fag.


Legg igjen en kommentar

