God og dårlig praksis

12.02.17 at 11:14 Legg igjen en kommentar

Jeg ser både den ene og den andre ytterkanten når jeg reiser rundt, og får mange gode eksempler på både god og dårlig praksis fra nettverket mitt. Ofte handler dårlig praksis om, i alle fall når det gjelder integrasjonen teknologi og pedagogikk, om at man ikke har nok kompetanse – og man gjør ting i god tro og med de beste intensjoner. Likevel blir det noen ganger veldig feil. Utfordringen er ofte å si fra, da blir det lett en skyttergravsituasjon – hvor den andre har et behov for å rettferdiggjøre og forsvare sine handlinger framfor å se muligheter til å jobbe annerledes. Jeg har tatt fram noen eksempler jeg har fått på dårlig praksis, og viser også fram en video under som elevene på Rothaugen har laget for å fortelle noe om hvordan de jobber – og de representerer derfor mer det jeg mener med god bruk av teknologi. Selv om man kan stille spørsmål ved om det gir et bedre læringsutbytte enn å jobbe uten teknologi, så tror jeg at de i alle fall har fått et mer reflektert syn på fagstoffet og at de har fått med mer dybdelæring og flere av de ferdighetene for 21. århundret enn andre. Dette vil først komme til uttrykk når eksamenformen endres og at man også måler dette framfor at det primært handler om reproduksjon av fakta i fag.


Advertisements

Entry filed under: IKT i skolen, Kunnskapsledelse, læring. Tags: .

Oppgavedidaktikk Powerpoint – unngå eller bruke?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 508,448 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 317 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 317 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: