Alt vi deler [video, undervisningstips]

Det er nok mange som har fått med seg videoen fra danske TV2, men jeg synes den likevel fortjener en plass på bloggen fordi jeg synes det er viktig å få fram at selv om mennesker er ulike så har vi likevel mye felles – og at det er farlig å sette mennesker i bås med en gang. Det jeg også liker er variasjonen av mennesker vi ser i filmen, jeg synes det er viktig å få fram at mennesker kommer i alle størrelser og fasonger – ikke minst fordi mange unge i dag tror at man må se ut på bestemte måter for å være «vellykket». Jeg pleier å si til elever at de må se litt rundt seg – se på mennesker rundt seg og mennesker som har hatt suksess i inn- og utland, og spørre seg selv om hvor mange som oppfyller idealet de ser for seg. Da vil man se at de aller fleste ser helt vanlige ut, men at de har gode liv – med familie, venner og jobb. Hvorfor er det da så fokus på kropp og utseende – noe som fører til at stadig flere unge får problemer med å håndtere livet, de synes kravene fra omverden blir for store. Det å diskutere og reflektere over denne type problemstillinger mener jeg derfor hører klart hjemme i et tema som «livsmestring» – et tema som blir trukket fram sammen med folkehelse som fordypning i skolen av Ludvigsenutvalget.

I tillegg til videoen under anbefaler jeg også å ta utgangspunkt i problemstillingen «hva hvis verden bestod av 100 mennesker» – her finnes det både videoer og presentasjoner. Jeg lagde en selv til TeachMeeten på NKUL i fjor, og den finner du her:


Legg igjen en kommentar

