Noen kommentarer fra innspillsmøte om iktstrategi for grunnopplæringen

27.10.16 at 20:49 6 kommentarer

Da har jeg kommet tilbake fra møtet, og er fornøyd med at jeg fikk levert fra meg det jeg ville – og håper at KD tar seg tid til å lese og reflektere over innholdet. Dokumentet finner dere på forrige bloggpost, og hvor dere finner hva jeg (og mine medhjelpere) mener er de store utfordringene, eksempler (mange) på hvordan teknologien skaper bedre og andre læringsmuligheter – samt en skisse for hva som bør inn i en femårig lærerutdanning i forhold til bruk av teknologi, og avslutningsvis noen forslag til fagovergripende temaer.

Vi var en del mennesker samlet i dag (60 stk), og mesteparten var gamle kjente. Det er alltid hyggelig å møte bekjente, og i dag var ikke noe unntak.

Jeg syntes dagen som helhet bar et preg av at KD var mer positivt innstilt til bruk av teknologi i skolen enn jeg tidligere har opplevd. Det skal bli spennende å se hva en IKTstrategi for grunnopplæringen vil innebære – men der må vi nok vente til neste høst før vi vet det svaret. Ministeren hevdet at norske elever har god digital kompetanse, sammenlignet med andre land. Senere på dagen, da jeg selv hadde ordet, måtte jeg rett og slett si at det ikke stemmer. Mine erfaringer er at selv om norske elever har vokst opp med teknologi, så er de ikke spesielt digitalt kompetente. Dette handler kanskje mye om hva man legger i et slikt begrep, og det kommer også an på hvem man sammenligner seg med. De bruker mye teknologi, de er uredde – men de har likevel store hull.

Ellers var det 6 bestilte foredrag a 8 minutter, hvor foredragsholderne var gitt en utfordring med å ta for seg en av problemstillingene som var sendt ut i forkant som spørsmål.

Noe alle for så vidt var enige om var at infrastruktur må på plass. Der er fortsatt altfor dårlig, selv om vi selvfølgelig er bedre enn enkelte andre land. Vi må ha stabil og god nok båndbredde, og vi må ha utstyr som er up to date. Vi ser også at det er stor forskjell på å ha 1:1 og det at flere må dele – og at man ikke har utstyr tilgjengelig hele tiden. Men selv om man har 1:1 handler det om mange andre ting for at vi skal lykkes. Vi må for eksempel ha god forankring i ledelse (dette er måten vi skal jobbe på), og det handler om elevenes og lærerens kompetanse. Det er ikke hjelp i hvor mye utstyr man har hvis man ikke kan bruke det riktig (i meningen at det skaper bedre læring).

Digitale læringsressurser ble for så vidt mye diskutert – alt for mye mener nå jeg. Ofte kommer diskusjonen opp i hvem som skal levere – og hvor NDLA blir elefanten i rommet. Det er noe som har kommet opp i diskusjon etter diskusjon i mange år etter hvert, og nå må vi vel snart legge den diskusjonen død. Det som er viktigere er hvordan digitale læringsressurser kan styrke læringen. Også den danske modellen ble trukket fram flere ganger i dag – i korte trekk går det på to ting; den danske staten bevilget en stor sum penger for å ruste opp infrastruktur og selv om de lar skolene selv få velge hva slags ressurser de vil investere i er det slik at hvis man kjøper digitale ressurser framfor analoge så dekker staten halvparten av kostnaden (refusjon). Det er jo i og for seg forlokkende for de som leverer digitale tjenester og ressurser, men samtidig mener jeg at da må de digitale ressursene ha en merverdi utover den analoge varianten – så det må jo i så fall bli et krav.

Ellers kom det innspill om at lærerutdanningene måtte ta teknologien inn over seg i større grad, slik at man får lærere som er digitale – og man må få ledere som er digitale.

Noe som jeg ellers fant pussig, og som jeg helt glemte å ta opp når jeg hadde ordet, var påstanden fra Kluge om at 98% av lærerne bruke digitale læremidler i dag og at 96% (tror jeg det var) ønsket å bruke mer. Det var også slik at en overvekt av lærerne mente at teknologien hadde endret måten de underviste på. Det er jo selvfølgelig veldig bra hvis disse tallene stemmer, men dette får jeg ikke til å gå opp i det hele tatt med mine erfaringer fra grunnskolen. Det nærmeste jeg kan komme av spekulasjoner når det gjelder disse tallene er at lærere som har blitt spurt har sagt de bruker digitale læremiddel har ment at skolen har investert i en læringsplattform. Tallet kan selvfølgelig være høyt hvis vi snakker videregående skoler, siden vi der har 1:1-dekning og at dette må være tatt noe i bruk på de videregående skolene. Jeg tror også at det handler om hva vi legger i definisjonene; jeg har møtt mange lærere som viser mye video på digital tavle og tror at dette er pedagogisk bruk av teknologi eller ny undervisningsform – jeg tolker det som en måte å presentere på. Det er også stor forskjell på å skrive en tekst i Word på samme måte som man ville skrevet med penn og papir – og det å bruke teknologien til å videreutvikle en tekst basert på at andre kommenterer (prosess, underveisvurdering) og å bruke mulighetene man har til å flytte rundt på avsnitt enkelt, bruke funksjoner (rettskriving, ordbok, synonymer, grammatikk) eller å bruke delingsfunksjonalitet for samhandling og samarbeid.

Alt i alt en hyggelig dag, men med litt for mye fokus på om det er markedskreftene som skal råde i forhold til digitale læremiddel og i hvilke grad staten skal skape intensiver for å satse på slike. Jeg ønsker meg at fokuset endrer seg mer i retning av hva teknologien kan gjøre for lærere og elever – og hvordan vi kan sikre at alle får de samme, og gode, mulighetene. En deltaker nevnte i prat med meg at det i dag handler om du trekker vinnerlodd eller ikke – så store er forskjellene i norsk skole i dag.

Entry filed under: IKT i skolen, læring. Tags: , , , .

IKTstrategi for grunnskolen – innspill I just sued the school system [video]

6 kommentarer Add your own

  • 1. svenolafbrekke  |  27.10.16, kl. 22:10

    Takk for tilbakemelding Eva. Bra at du var der og representerte mange med like tanker. Det blir spennende å se hva som kommer ut av dette👍

    Sendt fra min mobil telefon. Sven Olaf Brekke Rektor Odda ungdomsskole Twitter @svenolafbrekke 97558475 «Du blir ikke dårligere av å gjøre andre god»

  • 2. Kjellaug Ellingsen  |  27.10.16, kl. 23:39

    Så bra. Så ryddig. Så logisk. Vi ser virkelig frem til denne strategiske planen som vi trenger så inderlig! Og det er godt at du er med. Med din tydelige stemme!

  • 3. margreta  |  28.10.16, kl. 09:06

    Takk for referat Eva! Utfra dine kommentarer er jeg helt enig med deg når det gjelder hvor diskusjonen bør ligge.

  • 4. evabra  |  28.10.16, kl. 22:51

    Takk skal du ha Margreta

  • 5. evabra  |  28.10.16, kl. 22:51

    Tusen takk Kjellaug

  • 6. evabra  |  28.10.16, kl. 22:52

    Takk Sven Olaf – man gjør så godt man kan, og det blir spennende å se hva som skjer framover

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,471 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


