Har vært på skolebesøk i dag

23.09.16 at 19:00 Legg igjen en kommentar

I dag har jeg vært på Rothaugen skole i Bergen sammen med lærere fra en ungdomsskole i Luster. Det ble en flott dag, og ut fra hva jeg hørte fikk de besøkende lærerne mange nye ideer i løpet av dagen.

Først og fremst må jeg fremheve elevene vi møtte. Jeg har jo sett mange av dem i aksjon før, men de er alltid like imponerende. De har blitt kjempegode foredragsholdere, og forteller om de ulike prosjektene de har arbeidet med på en reflektert og trygg måte. Det som slår meg er at disse elevene får med seg mye ballast videre, og det vil være til stor hjelp på mange måter for dem framover. Det var ingen tvil om at disse prosjektene har virket svært motiverende – samtidig som elevene jobber med fagstoff. De bruker for eksempel spill i forbindelse med fag som samfunnskunnskap og KRLE. Det kan både handle om å forstå hvordan sivilisasjoner har vokst fram og å forstå hvorfor mennesker handler som de gjør i ulike typer krisesituasjoner. Et prosjekt som har vært krevende, men interessant, var World Peace Game – et prosjekt de jobbet med en hel uke. Der ble elevene stilt overfor ulike dilemmaer som måtte løses. De bruker sosiale medier til å få kontakt med andre – både for fordypning (for eksempel at de hadde fått tak i kameramannen til dokumentaren om IS), og etter at de hadde sett dokumentaren kunne de stille spørsmål til ham som hadde vært med og laget den. Det samme har de fått gjøre med forfattere. De har hatt kontakt med organisasjoner i USA i forhold til for eksempel «black lives matter». Elevene har også hatt kontakt med elever i andre land for å finne mer ut av hvordan det faktisk er å bo i landet – og ser at stereotypiske forestillinger ikke alltid er korrekte. De har også hatt kontakt med innsatte i amerikanske fengsler for å lære mer om hvordan rettssystemet i USA fungerer – og sammenlignet det med det norske. De ber om å få tilbakemeldinger både av hverandre og elever på andre skoler, for eksempel har elever fra Oslo kommentert på tekster elevene i Bergen har produsert. Teknologi har blitt brukt, for eksempel har de arbeidet med droner i matematikkfaget, og de har brukt 3D-printing i forbindelse med prosjektet Bergen 1814. I matematikk har de også arbeidet med å finne ut hvordan matematikk kommer til uttrykk i ulike yrker – og de har planlagt at dette skal bli en bok. Gjennom slik forskning har de funnet ut at det er flere enn matematikklæreren som trenger å jobbe med matematikk – matematikk får man bruk for i de aller fleste yrker. Ja, det er så mye at jeg kan nesten ikke nevne alt🙂

Noen av de jeg kom med lurte på om det var spesielt utplukkede elever som ble vist fram, noe jeg kunne avkrefte. Det er helt vanlige elever, på en skole som ikke skiller seg fra andre når det gjelder lokaler, teknologi eller økonomi. Det som skiller disse elevene fra andre klasser, tror jeg, er at de har lærere som tør tenke litt utenfor boksen, som er trygge i sine fag og tør å slippe lærebøkene (det er flere fag hvor de ikke bruker lærebøker, og i noen tilfeller er læreboka bare et støtteverktøy), som er mer opptatt av underveisvurderinger enn sluttkarakter, som er engasjerte og som setter eleven i sentrum. Lærerne har også høye forventninger til sine elever og stiller krav – det skal man heller ikke glemme er viktig. De har også gjort forsøk med ulike typer samarbeid i forbindelse med tentamen, for eksempel at noe er individuell jobbing og noe er gruppearbeid. Dette er spennende tenker jeg, og vet bare om noen få andre som har forsøkt noe tilsvarende. Det er ikke tvil om at dette også er mer krevende for lærerne, men samtidig sier de at de også har fått en morsommere hverdag. Nå er det ikke slik at det er prosjekter og spennende saker de jobber med hver dag, og jeg tror at en balanse er viktig. Uansett må jeg si at jeg ønsker at mange flere elever skal få en slik skolehverdag som disse elevene.

Vi som var på besøk tar med oss tankene hjem, jobber videre med dem og legger en plan over ting som kan settes i gang på kort og lang sikt. Jeg tenker også at vi kanskje kan lære Rothaugen noe også – vi har for eksempel kommet mye lengre med bruk av OneNote som kommunikasjons- og interaksjonsverktøy, både mellom lærere og mellom lærere/elever. Det vet jeg de ønsker å gjøre på Rothaugen også.

Jeg tror også slike besøk mellom skoler er vel så verdifullt som andre kompetansehevingstiltak. Å se hva andre får til, diskutere fordeler og utfordringer og ikke minst diskutere undervisningspraksis gir mye – det så jeg i dag i spørsmålene som kom opp, ikke minst i forhold til hva lærerne tenkte de ville ta med seg hjem av ideer.

Entry filed under: IKT i skolen, læring. Tags: , , , , .

Leker meg med sjangre [undervisningstips] IKTstrategi for grunnskolen

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,471 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: