Teknologi i skolen – hva må en lærer kunne?

For ganske lenge siden lagde jeg en helt konkret liste over hva en lærer burde kunne av praktiske ferdigheter – og etter hvert som årene har gått og jeg har jobbet med teknologibruk i skolen har det utpekt seg noen overordnede linjer. Disse har jeg nå forsøkt å summere opp i noen få slides. Siden disse er overordnet må man bryte dette ned i mer konkrete, og målbare, mål – eller sørge for å legge til rette. Et eksempel på et tips til hva kan kan gjøre er at man lager en startside (eller en portal) med lenker, gjerne i form av «fliser», slik at tilgang til administrative systemer og pedagogiske ressurser er lett tilgjengelig for brukerne. Der bør også bruksanvisninger ligge lett tilgjengelig. Et annet eksempel er å lage rutiner hvor man sier hva som skal lagres hvor av data – for eksempel hvor skal man føre fravær (føres ett sted, ikke mange) eller hvordan informasjonsflyten skal gå – for eksempel slik jeg har vært med på å innføre flere steder; samarbeid i team i OneNote og hvor rektor har tilgang til innhold og at rektor formidler informasjon («dagens nyheter», reglementer, rutiner, referater og rundskriv) gjennom klassenotatblokk hvor rektor er lærer og lærerne er rektors elever.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s