3D-print gir muligheter i klasserommet

Først og fremst må jeg si at det å være på Twitter gir meg mange tips som jeg ellers ville gått glipp av – så det å være tilstede og følge et visst antall mennesker har sin absolutte verdi i forhold til å holde seg orientert om hva som skjer, og samtidig deler veldig mange av sin kompetanse så de er alltid hjelp å få. I dag er et slikt eksempel, jeg så @olekroll hadde en tweet om 3D-print – og da måtte jeg se hva det handlet om. Det viste seg at dette er et kickstarterprosjekt, en prosjekt som prøver å crowdfunde – få mange til å bidra med penger for å realisere en ide de har. Jeg synes denne ideen er av de bedre. Det handler om at man kan gå inn på et kart, velge utsnitt – og så blir det laget en 3d-modell av dette kartområdet som så kan skrives ut på en 3d-printer. På den måten kan elevene få et bedre inntrykk av hvordan det ser ut på dette stedet gjennom å få en konkret modell som de kan holde i hendene.

Det er alltid fint å jobbe med konkreter, men skal jeg være helt realistisk ser jeg ikke for meg at skolene kommer til å lage mange modeller for utskrift. Men med priser som går ned og 3d-printere som skriver ut raskere synes jeg at denne måten å tenke på – å skrive ut ulike typer modeller, også inkludert geografiske modeller – kan være noe å vurdere. Jeg ser at det å skrive ut i 3D har mange bruksområder, slik som på Rothaugen skole med prosjektet Bergen1814 hvor de skrev ut modeller av bygninger og forsket på hva disse bygningene ble brukt til – og måtte bruke målestokk for å lage modeller i riktig størrelse. Utvikling av ulike produkter hvor man kan prototype med en utskrift er også et godt bruksområde for 3D-print. På nettsiden thingiverse kan du få mange gode ideer til hva 3d-print kan brukes til.

Ellers minner jeg om prosjektet til Frode Rustøy i Sandefjord hvor elevene kan lære om kart gjennom å flytte på sand i en sandkasse. Sandformasjonene blir avlest ved bruk av Kinect og omformet til digitale kart – slik at de med en gang ser hvordan endringer i formasjonene skaper endringer i kartet. En video om dette prosjektet kan du se her.

Legg igjen en kommentar

