3D-print gir muligheter i klasserommet

11.09.16 at 09:29 Legg igjen en kommentar

Først og fremst må jeg si at det å være på Twitter gir meg mange tips som jeg ellers ville gått glipp av – så det å være tilstede og følge et visst antall mennesker har sin absolutte verdi i forhold til å holde seg orientert om hva som skjer, og samtidig deler veldig mange av sin kompetanse så de er alltid hjelp å få. I dag er et slikt eksempel, jeg så @olekroll hadde en tweet om 3D-print – og da måtte jeg se hva det handlet om. Det viste seg at dette er et kickstarterprosjekt, en prosjekt som prøver å crowdfunde – få mange til å bidra med penger for å realisere en ide de har. Jeg synes denne ideen er av de bedre. Det handler om at man kan gå inn på et kart, velge utsnitt – og så blir det laget en 3d-modell av dette kartområdet som så kan skrives ut på en 3d-printer. På den måten kan elevene få et bedre inntrykk av hvordan det ser ut på dette stedet gjennom å få en konkret modell som de kan holde i hendene.

Det er alltid fint å jobbe med konkreter, men skal jeg være helt realistisk ser jeg ikke for meg at skolene kommer til å lage mange modeller for utskrift. Men med priser som går ned og 3d-printere som skriver ut raskere synes jeg at denne måten å tenke på – å skrive ut ulike typer modeller, også inkludert geografiske modeller – kan være noe å vurdere. Jeg ser at det å skrive ut i 3D har mange bruksområder, slik som på Rothaugen skole med prosjektet Bergen1814 hvor de skrev ut modeller av bygninger og forsket på hva disse bygningene ble brukt til – og måtte bruke målestokk for å lage modeller i riktig størrelse. Utvikling av ulike produkter hvor man kan prototype med en utskrift er også et godt bruksområde for 3D-print. På nettsiden thingiverse kan du få mange gode ideer til hva 3d-print kan brukes til.

Ellers minner jeg om prosjektet til Frode Rustøy i Sandefjord hvor elevene kan lære om kart gjennom å flytte på sand i en sandkasse. Sandformasjonene blir avlest ved bruk av Kinect og omformet til digitale kart – slik at de med en gang ser hvordan endringer i formasjonene skaper endringer i kartet. En video om dette prosjektet kan du se her.

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , , , .

Litt statusoppdatering og et gratis kurs/oppslagsverk Teknologi i skolen – hva må en lærer kunne?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 493,998 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: