Dikt som også passer i dag

01.09.16 at 21:47 3 kommentarer

I et par dager har jeg vært i Surnadal – og utenom å holde kurs i OneNote og O365 har jeg blitt bedre kjent med dikteren Hans Hyldbakk. En bok som lå på hotellrommet har nemlig ført til lesing av en rekke dikt, og jeg fant blant annet diktet Slutt din tale – som jeg synes godt kan brukes opp diskusjoner om både pessimisme og netthets. Det handler om å være positiv og se muligheter, ikke bare se problemer. Spesielt liker jeg godt det som står i det andre verset; hvorfor tegner man bare skyggen treet kaster år det egentlig er treet man tegner.

Slutt din tale

Slutt din tale, du som preikar
dom og død forutan nåde.
Kjenn kor livet kring deg leikar
lyst og varmt som morgonrode.
Kva kan det no vel deg gagne
skræme fuglen frå sin song?
Tidsnok, veit eg, vil han tagne,
livsens unge syngjartrong

Slutt å rengje ut det svarte
og det vonde støtt oss vise
Lat oss og få sjå det bjarte,
så vi livet rett kan prise
Kvifor – når ein teiknar treet –
berre skuggen teikne av?
Kvifor kaste sædefrøet
i den djupe kalde grav?

Slutt din tale, du som spreier
likferdstankar over jorda,
du som byrg og sjølvgod breier
skugger over kjærleiksorda
Ser du ei den livsens sterke
straum av ungdoms eld og glo?
Fylk deg under vårens merke!
Gud har skapt all skapning god.

 

 

 

Entry filed under: læring. Tags: .

Badetøy [refleksjonsoppgave] Litt statusoppdatering og et gratis kurs/oppslagsverk

3 kommentarer Add your own

  • 1. Christina A Gregersen  |  01.09.16, kl. 22:41

    Takk for en lærerik og nyttig dag med deg. Jeg fikk mot på å kaste meg ut i selv å bruke onenote for samskriving for første gang nå på mandag i et vfl-uiu-seminar.
    Takk for at du deler så raust dine ideer om hvilke kunnskaper og kompetanser som har verdi – og måten du eksemplifiserer det på.
    Ønsker deg god arbeidslyst igjen i morgen – kos deg videre med Hans Hyldbak🙂

  • 2. evabra  |  02.09.16, kl. 23:08

    Tusen takk for hyggelig kommentar

  • 3. evabra  |  07.09.16, kl. 13:49

    Så hyggelig å høre🙂 tusen takk

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,471 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


